KRI Tanjung Oisina

KRI Tanjung Oisina (972) merupakan kapal perang tentera laut Indonesia jenis kapal pengangkut tentera persisiran yang sentiasa bersedia mempertahankan negara Indonesia.

Kapal KRI Tanjung Oisina milik Indonesia merupakan kapal pengangkut tentera persisiran yang sentiasa. KRI Tanjung Oisina memenuhi keperluan Indonesia dan berperanan mempertahankan Indonesia. KRI Tanjung Oisina dibina oleh N.V. Scheepswerfen Machinfabrik de Merwede, Hardinxveld, Belanda. Ia dilancarkan pada 1959 dan diambil alih oleh tentera laut Indonesia pada tahun 1978.

Kapal KRI Tanjung Oisina merupakan bekas kapal haji yang dibeli bagi tujuan pengangkutan tentera kawasan persisiran pantai.

KRI Tanjung Oisina mempunyai 94 orang anak kapal termasuk pegawai. KRI Tanjung Oisina dilengkapi untuk misi mengangkut tentera bagi operasi di kepulauan di Indonesia. Kapal KRI Tanjung Oisina mempunyai kelajuan 16.5 batu nautikal.

TORPEDO sunting

Tiada

PELURU BERPANDU sunting

Tiada

MERIAM sunting

Tiada

PENANGKIS "COUNTERMEASURES" sunting

Tiada maklumat

PENGESAN sunting

Tiada maklumat

TUJAHAN sunting

Dimensions: 139.92 x 18.67 x 8.61 meters/459 x 61.3 x 28.2 feet Propulsion: diesels, 1 shaft, 8,600 bhp, 16.5 knots


Kapal KRI Tanjung Oisina mempunyai satu enjin disel yang disambung kepada satu gandar yang menghasilkan 8,600 bhp secara berterusan dan menghasilkan tujahan 16.5 batu nautikal.

Pegawai pemerintah KRI Tanjung Oisina sunting

Pautan luar sunting