Kabushiki gaisha

(Dilencongkan dari Kabushiki kaisha)

Kabushiki gaisha (Jepun: 株式会社, disebut [kabɯɕi̥ki ɡaꜜiɕa]; harfiahnya "syarikat saham") atau kabushiki kaisha, biasanya disingkat KK atau KK, ialah sejenis company (Jepun: 会社, Hepburn: kaisha) yang ditakrifkan di bawah Akta Syarikat Jepun . Istilah ini sering diterjemahkan sebagai "syarikat saham", " syarikat saham bersama " atau "perbadanan saham". Istilah kabushiki gaisha di Jepun merujuk kepada mana-mana syarikat saham bersama tanpa mengira negara asal atau penubuhan; walau bagaimanapun, di luar Jepun istilah ini merujuk khusus kepada syarikat saham bersama yang diperbadankan di Jepun.

Penggunaan dalam bahasa sunting

Dalam skrip Latin, kabushiki kaisha, dengan k, sering digunakan, tetapi sebutan asal Jepun ialah kabushiki gaisha, dengan g, kerana rendaku.

Gaisha kabushiki mesti mengandungi "株式会社" atas namanya (Perkara 6, perenggan 2 Akta Syarikat). Dalam nama syarikat, "株式会社" boleh digunakan sebagai awalan (cth: 株式会社電通, kabushiki gaisha Dentsū, gaya yang dipanggil 前株, mae-kabu ) atau sebagai akhiran (cth: トヨタ自動車株式会社, Toyota Jidōsha kabushiki gaisha, gaya yang dipanggil 後株, ato-kabu ).

Banyak syarikat Jepun menterjemah frasa "株式会社</link>" dalam nama mereka sebagai " Company, Limited "—ini selalunya disingkatkan sebagai " Co., Ltd. "—tetapi yang lain menggunakan terjemahan yang lebih Amerika "Corporation" atau "Incorporated." Teks di England sering merujuk kepada kabushiki gaisha sebagai " syarikat saham bersama ". Walaupun itu hampir dengan terjemahan literal istilah itu, kedua-duanya tidak sama persis. Kerajaan Jepun pernah mengesahkan "perbadanan perniagaan" sebagai terjemahan rasmi [1] tetapi kini menggunakan terjemahan yang lebih literal "syarikat saham."[2]

Bahasa Jepun selalunya menyingkatkan "株式会社" dalam nama syarikat pada papan tanda (termasuk bahagian tepi kenderaan mereka) kepada dalam kurungan, sebagai, sebagai contoh, " ABC ㈱." Nama penuh dan rasmi kemudiannya ialah " ABC株式会社". 株式会社juga digabungkan menjadi satu aksara Unicode.

Sejarah sunting

Kabushiki gaisha pertama ialah Bank Negara Pertama Jepun, diwujudkan pada tahun 1873.[3]

Peraturan mengenai kabushiki gaisha telah ditetapkan dalam Kod Komersial Jepun, dan pada asalnya berdasarkan undang-undang yang mengawal Aktiengesellschaft Jerman (yang juga bermaksud syarikat saham). Walau bagaimanapun, semasa Pendudukan Bersekutu Jepun yang diketuai Amerika Syarikat selepas Perang Dunia II, pihak berkuasa pendudukan memperkenalkan semakan kepada Kod Komersial berdasarkan Akta Perbadanan Perniagaan Illinois 1933, memberikan kabushiki gaisha banyak sifat syarikat Amerika, dan lebih tepat lagi., syarikat Illinois. [4]

Dari masa ke masa, undang-undang korporat Jepun dan AS menyimpang, dan KK menganggap banyak ciri yang tidak terdapat dalam syarikat AS. Sebagai contoh, KK tidak boleh membeli semula sahamnya sendiri (sekatan yang ditarik balik oleh pindaan Kod Komersial pada tahun 2001), [5] menerbitkan saham pada harga kurang daripada ¥50,000 sesaham (berkuatkuasa 1982-2003 [6] ), atau beroperasi dengan modal berbayar kurang daripada ¥10 juta (berkuat kuasa 1991–2005).

Pada 29 Jun 2005, Diet Jepun meluluskan Companies Act (Jepun: 会社法, Hepburn: kaisha-hō) baharu, yang berkuat kuasa pada 1 Mei 2006. [7]

Pembentukan sunting

Gaisha kabushiki boleh dimulakan dengan modal serendah ¥1, menjadikan jumlah kos pemerbadanan KK kira-kira ¥240,000 (kira-kira AS$2,500) dalam cukai dan yuran notari . Di bawah Kod Komersial lama, KK memerlukan modal permulaan sebanyak ¥10 juta (kira-kira AS$105,000); keperluan modal yang lebih rendah kemudiannya telah dimulakan, tetapi syarikat dengan di bawah ¥3 juta aset dihalang daripada mengeluarkan dividen, dan syarikat dikehendaki menambah modal mereka kepada ¥10 juta dalam tempoh lima tahun pembentukan. [8]

Langkah-langkah utama dalam penggabungan adalah seperti berikut:

  1. Penyediaan dan notari artikel penubuhan
  2. Penerimaan modal, sama ada secara langsung atau melalui tawaran

Penggabungan KK dijalankan oleh satu atau lebih incorporators (Jepun: 発起人, Hepburn: hokkinin, sometimes referred to as "promoters") . Walaupun tujuh perbadanan diperlukan seawal tahun 1980-an, KK kini hanya memerlukan seorang perbadanan, yang mungkin individu atau syarikat. Jika terdapat berbilang perbadanan, mereka mesti menandatangani perjanjian perkongsian sebelum memperbadankan syarikat.[perlu rujukan]</link>

Pernyataan tujuan memerlukan pengetahuan khusus, kerana Jepun mengikuti ultra vires doktrin dan tidak membenarkan KK bertindak di luar tujuannya. Jurutulis kehakiman atau pentadbiran sering diupah untuk merangka tujuan syarikat baharu.

Selain itu, artikel penubuhan mesti mengandungi perkara berikut jika berkenaan:

  1. Sebarang aset bukan tunai yang disumbangkan sebagai modal kepada syarikat, nama penyumbang dan bilangan saham yang diterbitkan untuk aset tersebut
  2. Mana-mana aset yang dijanjikan untuk dibeli selepas penubuhan syarikat dan nama pembekal
  3. Sebarang pampasan yang perlu dibayar kepada pemerbadan
  4. Perbelanjaan penubuhan bukan rutin yang akan ditanggung oleh syarikat

Perkara lain juga boleh dimasukkan, seperti had bilangan pengarah dan juruaudit. Kod Perbadanan membenarkan KK untuk dibentuk sebagai "stock company that is not a public company" (Jepun: 公開会社でない株式会社, Hepburn: kōkai gaisha denai kabushiki gaisha) , atau (kononnya) "close company" (Jepun: 非公開会社, Hepburn: hi-kōkai gaisha) , dalam hal ini syarikat (cth lembaga pengarahnya atau mesyuarat pemegang saham, seperti yang ditakrifkan dalam artikel penubuhan) mesti meluluskan sebarang pemindahan saham antara pemegang saham; penetapan ini mesti dibuat dalam artikel penubuhan.[perlu rujukan]

Artikel tersebut mesti dimeterai oleh pemerbadan dan disahkan oleh notari undang-undang sivil, kemudian difailkan dengan Biro Hal Ehwal Undang-undang dalam bidang kuasa di mana syarikat itu akan mempunyai ibu pejabatnya.

Nota kaki sunting

  1. ^ "法令用語「日英対訳辞書」まとまる 政府検討委", 朝日新聞(Asahi Shimbun), March 18, 2006. (summary)
  2. ^ Standard Bilingual Dictionary of Legal Terminology.
  3. ^ Usa, Usa Ibp (2010). Japan Company Laws and Regulations Handbook (dalam bahasa Inggeris). Int'l Business Publications. ISBN 9781433070051. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-09-17. Dicapai pada 2018-09-17.
  4. ^ Ramseyer, Mark, and Minoru Nakazato, Japanese Law: An Economic Approach (Chicago: University of Chicago Press, 1999), p. 111.
  5. ^ Z Japan [pautan mati]
  6. ^ Janssen, Markus; Koma, Fumio; Kuroda, Shintaro; Schimmann, Peter (2002-04-01). "New Rules for Share Structure and Governance of Japanese Corporations". Journal of Japanese Law. 13: 254.
  7. ^ Professor Shosaku Masai (2 February 2009). "Review of 2005 Companies Act: Recent discussions". Waseda University Institute of Comparative Law. Dicapai pada 2011-02-26.
  8. ^ Terrie Lloyd, "One Yen Companies – Part Two," Work in Japan.com. Diarkibkan Mei 10, 2006, di Wayback Machine

Pautan luar sunting