Kaca bajaan

jenis kaca keselamatan

Kaca bajaan atau kaca waja ialah sejenis kaca keselamatan yang diproses oleh terma terkawal atau rawatan kimia untuk meningkatkan kekuatannya berbanding dengan kaca biasa. Pembajaan meletakkan permukaan luar ke dalam mampatan dan bahagian dalam menjadi tegang. Tekanan sedemikian menyebabkan kaca, apabila dipecahkan, berkecai menjadi ketulan berbutir kecil dan bukannya berpecah menjadi serpihan bergerigi seperti yang biasa dilakukan kaca anil. Ketulan berbutir kurang berkemungkinan menyebabkan kecederaan.

Sebuah pondok telefon yang dirosakkan dengan kaca bajaan

Kaca bajaan digunakan untuk keselamatan dan kekuatannya dalam pelbagai aplikasi, termasuk tingkap kenderaan penumpang, pintu pancuran mandian, akuarium, pintu dan meja kaca seni bina, dulang peti sejuk, pelindung skrin telefon bimbit, komponen kaca kalis peluru, topeng menyelam, dan pinggan serta alat memasak.

Sifat sunting

 
Kaca bajaan tingkap belakang kereta. Variasi dalam kaca tegasan jelas dilihat apabila kaca diambil gambar melalui penapis polarisasi (gambar bawah).

Kaca bajaan adalah kira-kira empat kali lebih kuat daripada kaca anil.[1][2] Penguncupan lapisan dalam yang lebih besar semasa pembuatan mendorong tegasan mampatan pada permukaan kaca yang diimbangi oleh tegasan tegangan dalam badan kaca. Kaca setebal 6 mm yang dibaja sepenuhnya mesti mempunyai sama ada mampatan permukaan minimum 69 MPa (10 000 psi) atau mampatan tepi tidak kurang daripada 67 MPa (9 700 psi).[3] Untuk dianggap sebagai kaca keselamatan, tegasan mampatan permukaan hendaklah melebihi 100 megapascal (15,000 psi). Akibat daripada tekanan permukaan yang meningkat, apabila dipecahkan, kaca akan pecah menjadi ketulan bulat kecil berbanding serpihan bergerigi tajam.

Tegasan permukaan mampatan memberikan kaca bajaan kekuatan yang meningkat. Kaca anil hampir tidak mempunyai tekanan dalaman dan biasanya membentuk retakan mikroskopik pada permukaannya. Ketegangan yang dikenakan pada kaca boleh memacu perambatan retak yang, apabila dimulakan, menumpukan ketegangan pada hujung retakan memacu perambatan retak pada kelajuan bunyi melalui kaca. Akibatnya, kaca anil adalah rapuh dan pecah menjadi kepingan yang tidak teratur dan tajam.[4] Tegasan mampatan pada permukaan kaca bajaan mengandungi kecacatan, menghalang penyebaran atau pengembangannya.

Sebarang pemotongan atau pengisaran mesti dilakukan sebelum pembajaan. Pemotongan, pengisaran dan hentaman tajam selepas pembajaan akan menyebabkan kaca pecah.

Corak terikan yang terhasil daripada pembajaan boleh diperhatikan dengan melihat melalui polarizer optik, seperti sepasang cermin mata hitam polarisasi.

Rujukan sunting

  1. ^ Ford, Mark (22 Januari 2001). "How is tempered glass made?". Scientific American (dalam bahasa Inggeris). Springer Nature America, LLC. Dicapai pada 12 Jun 2020.
  2. ^ Block, Valerie, penyunting (2002). The use of glass in buildings (dalam bahasa Inggeris). West Conshohocken, PA: ASTM International. ISBN 978-0-8031-3458-4. Dicapai pada 12 Jun 2020.
  3. ^ "ASTM C1048-18, Standard Specification for Heat-Strengthened and Fully Tempered Flat Glass" (dalam bahasa Inggeris). ASTM International. 2018. doi:10.1520/C1048-18. Dicapai pada 12 Jun 2020. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  4. ^ "Tempered vs. Annealed Glass | Hunker". Hunker.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Disember 2017. Dicapai pada 13 Disember 2017.