Kembang-Kembang Plastik

filem Indonesia

Kembang-Kembang Plastik (Bunga Plastik) ialah filem Indonesia 1977 yang diarahkan oleh Wim Umboh. Dibintangi oleh Cok Simbara, Dien Novita, Maruli Sitompul, dan Roy Marten, ia memperincikan kehidupan orang-orang yang tinggal di daerah pelacuran di Semarang. Ia telah ditafsirkan sebagai memberi perspektif simpati terhadap keadaan mereka, tetapi mendapat sambutan yang berbeza.

Kembang-Kembang Plastik
PengarahWim Umboh
PenulisArifin C. Noer
Dihasilkan olehHakim Mansun
Dibintangi
  • Cok Simbara
  • Dien Novita
  • Maruli Sitompul
  • Roy Marten
  • Ully Artha
  • Yatie Octavia
SinematografiLukman Hakim Nain
Disunting olehEduart P. Sirait
Muzik olehNazar Ali
Diedarkan olehJaya Bersaudara Film
Tarikh tayangan
1977
Masa tayangan
110 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Penerbitan sunting

Kembang-Kembang Plastik diarahkan oleh Wim Umboh, yang umumnya terkenal dengan filem romantik. Cerita ini diadaptasi dari lakonan pentas oleh Arifin C. Noer.[1] Menurut Umboh, filem ini dimaksudkan untuk tidak memiliki protagonis utama, melainkan memberikan perlakuan yang sama pada watak utama masing-masing.[1]

Keluaran dan sambutan sunting

Filem ini dikeluarkan pada 1977. Ia ditayangkan di Festival Filem Antarabangsa Taipei pada tahun berikutnya.[2] Pada Festival Filem Indonesia 1978, ia menjadi naib juara untuk penyuntingan terbaik.[3]

Satu ulasan untuk majalah Tempo berpendapat bahawa Umboh tidak layak untuk mengarahkan filem ini, kerana pendekatannya yang realistik tidak berlaku adil terhadap drama asalnya; namun, kejadian rompakan itu dikatakan dilakukan dengan baik.[1] Noer juga menulis bahawa pendekatan Umboh terlalu realistik untuk material tersebut.[1] Mangunharso menulis bahawa filem itu menarik, tetapi mengeluh bahawa hingga akhir filem itu mula terlalu fokus pada Mbah Genggong.[4] Weiland menyifatkannya sebagai "filem yang membawa anda ke arah irama filemnya dan berhenti cukup kerap untuk memberi anda masa untuk berfikir."[2]

Rujukan sunting

Nota kaki
Bibliografi
  • "5 Film Pilihan" [5 Choice Films]. Tempo (dalam bahasa Indonesian). 6 May 1978. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 March 2012. Dicapai pada 22 March 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • "Kembang-kembang Plastik: Penghargaan" [Kembang-Kembang Plastik: Awards]. filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesian). Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 March 2012. Dicapai pada 23 March 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • Mangunharso (3 December 1978). "Kembang-Kembang Plastik" (PDF). Suara Merdeka (dalam bahasa Indonesian). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 22 March 2012. Dicapai pada 22 March 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • Weiland, Andreas (1978). "The Big Surprise at the Taipei International Film Festival of 1978: 'Plastic Flowers'. A Movie from Indonesia by Wim Umboh". Influence. m/s. 11–13.

Pautan luar sunting