Dalam ekonomi, kemelesetan ialah penguncupan kitaran perniagaan apabila terdapat penurunan aktiviti ekonomi secara umum.[1][2] Kemelesetan biasanya berlaku apabila terdapat penurunan perbelanjaan yang meluas (kejutan permintaan yang merugikan). Ini mungkin dipicu oleh berbagai peristiwa, seperti krisis kewangan, kejutan perdagangan luar, kejutan bekalan yang merugikan, ledakan gelembung ekonomi, atau bencana alam atau antropogenik berskala besar (misalnya pandemik). Di Amerika Syarikat, ini didefinisikan sebagai "penurunan yang signifikan dalam kegiatan ekonomi yang tersebar di seluruh pasar, berlangsung lebih dari beberapa bulan, biasanya terlihat pada KDNK nyata, pendapatan nyata, pekerjaan, pengeluaran industri, dan penjualan borong-runcit".[3] Di United Kingdom, ia ditakrifkan sebagai pertumbuhan ekonomi negatif selama dua suku berturut-turut.[4][5]

Rujukan sunting

  1. ^ "Recession". Merriam-Webster Online Dictionary. Dicapai pada 19 November 2008.
  2. ^ Recession definition. Microsoft Corporation. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 March 2009. Dicapai pada 19 November 2008.
  3. ^ "The NBER's Recession Dating Procedure". www.nber.org.
  4. ^ "Q&A: What is a recession?". BBC News. 8 July 2008.
  5. ^ "Glossary of Treasury terms". HM Treasury. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 November 2012. Dicapai pada 25 October 2012.

Pautan luar sunting