Kementerian merupakan sebuah organisasi khas yang bertanggung jawab untuk sektor pentadbiran kerajaan awam, kadang-kadang dipimpin oleh seorang menteri, tapi biasanya seorang pegawai negeri senior, yang boleh memiliki tanggung jawab untuk satu atau lebih Kementerian, badan, biro, yuran atau eksekutif yang lebih kecil yang lain, penasihat, pentadbiran pengurusan atau organisasi.

Kementerian biasanya tertakluk kepada kabinet, dan perdana menteri, presiden atau Canselor. Kerajaan biasanya akan mempunyai banyak Kementerian, masing-masing dengan bidang khusus dalam menyediakan perkhidmatan awam. Nasional kementerian sangat bervariasi antara negara, tetapi beberapa yang umum termasuk Jabatan Pertahanan, Kementerian Luar Negeri, Kementerian Kewangan, dan Kementerian Kesihatan.

Contoh sunting

United Kingdom sunting

Di Inggeris, organisasi kerajaan semuanya yang terdiri dari pegawai negeri sipil, dan yang mungkin atau mungkin tidak dipimpin oleh seorang menteri atau setiausaha negara, dianggap sebagai Kementerian. The "perkhidmatan" istilah telah disimpan untuk Kementerian Pertahanan dan Kementerian Kehakiman.

Canada sunting

Di Kanada, empat daripada sepuluh kerajaan wilayah menggunakan "perkhidmatan" istilah untuk menggambarkan Kementerian mereka (iaitu Ontario, Saskatchewan, British Columbia, dan Alberta) tetapi enam lain, bersama-sama dengan kerajaan persekutuan, gunakan "Kementerian" panjang. Walaupun perbezaan dalam tata nama, baik pemerintah wilayah dan persekutuan menggunakan "menteri" istilah untuk menggambarkan kepala kementerian atau Kementerian. Tugas khusus ditugaskan untuk menteri dikenali sebagai dia "portfolio" nya atau.

New Zealand sunting

New Zealand institusi negara termasuk sejumlah besar kementerian dan sejumlah Kementerian agak kecil. Semakin, lembaga negara sektor yang bergaya tidak sebagai menteri atau sebagai Kementerian. Semua instansi New Zealand berada di bawah arahan daripada satu atau lebih menteri atau menteri persatuan, apakah mereka bergaya "Kementerian" atau tidak, walaupun masing-masing tubuh juga mempunyai ketua pegawai eksekutif apolitis. Dalam kementerian dan Kementerian, para eksekutif kepala sering dikenali Setiausaha.

Negara-negara lain sunting

Beberapa buah negara seperti Sweden, Norway, Switzerland, Filipina dan Amerika Syarikat tidak menggunakan "perkhidmatan" istilah untuk sektor mereka pentadbiran kerajaan awam, dan bukannya menyebutnya "Kementerian". Di Hong Kong, "biro" digunakan, dan Kementerian berada di bawah biro, sementara di Mexico, kementerian yang dikenali sebagai sekretariat. Kementerian kerajaan Kesatuan Soviet sebelum 1946 diberi nama "Commissariats Rakyat". Di Kesatuan Eropah, Kementerian yang dikenali Direktorat (s)-Umum dengan PNS yang bertugas dikenali Pengarah Jeneral (di Suruhanjaya Eropah, kepala Kementerian politik merupakan salah satu Pesuruhjaya Eropah).