Kerja awam (atau penambahbaikan dalaman yang bersejarah di Amerika Syarikat)[1][2][3] adalah kategori luas projek infrastruktur, yang dibiayai dan dibina oleh kerajaan, untuk kegunaan rekreasi, pekerjaan, kesihatan dan keselamatan bagi komuniti yang lebih besar. Ia termasuk bangunan awam (bangunan perbandaran, sekolah, hospital), infrastruktur pengangkutan ( jalan, kereta api, jambatan, saluran paip, terusan pelabuhan, lapangan terbang), ruang awam (medan awam, taman, pantai), grid elektrik, empangan), dan lain-lain, biasanya aset jangka panjang, fizikal dan kemudahan. Meskipun sering saling dipertukarkan dengan infrastruktur awam dan modal awam, kerja-kerja awam tidak semestinya membawa komponen ekonomi, dengan itu menjadi istilah yang lebih luas.

Sebuah poster kerajaan AS dari 1940, merumuskan pencapaian Pentadbiran Kemajuan Kerja.

Gambaran keseluruhan sunting

Kerja-kerja awam adalah konsep berbilang dimensi dalam ekonomi dan politik, menyentuh arena pelbagai termasuk: rekreasi (taman, pantai), estetika (pokok, ruang hijau), ekonomi (pergerakan barang dan orang, tenaga), undang-undang (polis dan mahkamah), dan kejiranan (pusat komuniti, bangunan perkhidmatan sosial). Pada dasarnya, ia mewakili sebarang objek yang dibina yang menambah infrastruktur fizikal negara.

Infrastruktur perbandaran, infrastruktur bandar, dan pembangunan luar bandar biasanya mewakili konsep yang sama tetapi menyiratkan sama ada bandar-bandar besar atau kepentingan negara-negara membangun. Istilah infrastruktur awam atau infrastruktur kritikal kadang-kadang digunakan secara saling bergantian. Bagaimanapun, infrastruktur kritikal termasuk kerja-kerja awam (empangan, sistem pembentungan, jambatan, dll) serta kemudahan seperti hospital, bank, dan sistem telekomunikasi dan pandangan mereka dari sudut keselamatan negara dan kesan kepada masyarakat bahawa kehilangan kemudahan seperti itu akan menjejaskan.

Selain itu, istilah kerja awam baru-baru ini telah diperluaskan untuk memasukkan projek infrastruktur awam digital. Projek kerja awam pertama (AS) kebangsaan adalah usaha untuk mewujudkan pelantar perisian sumber terbuka untuk undian eletronik (dicipta dan diuruskan oleh OSDV ).[4]

Menggambarkan kebimbangan yang semakin meningkat dengan kemampanan, ekologi bandar dan kualiti hidup, usaha untuk bergerak ke arah infrastruktur perbandaran yang mampan adalah perkara biasa di negara maju, terutamanya di Kesatuan Eropah dan Kanada (di mana InfraGuide FCM menyediakan amalan terbaik yang disarankan secara rasmi untuk menggerakkan majlis perbandaran ke arah ini).

Program kerja awam sunting

Program pekerjaan awam (PEA) 'atau 'program kerja awam' adalah pemberian pekerjaan melalui penciptaan yang sebahagian besarnya barang awam pada upah yang ditetapkan bagi mereka yang tidak dapat mencari pekerjaan alternatif. Ini berfungsi sebagai satu bentuk jaring keselamatan sosial. PEA adalah aktiviti yang melibatkan pembayaran upah (secara tunai atau sejenis) oleh kerajaan, atau oleh Ejen (atau wang tunai untuk kerja / CFW). Satu bentuk kerja awam yang tertentu, yang menawarkan tempoh pekerjaan jangka pendek, telah muncul untuk menguasai amalan, khususnya di kawasan-kawasan seperti Sub-Sahara Afrika. Digunakan dalam jangka pendek, ini sesuai sebagai tindak balas kepada kejutan sementara dan krisis pasaran buruh yang akut.[5]

Melabur dalam projek-projek kerja awam untuk merangsang ekonomi am telah menjadi langkah dasar yang popular sejak krisis ekonomi pada tahun 1930-an. Contoh yang lebih baru-baru ini ialah program rangsangan ekonomi China 2008-2009, pelan rangsangan Kesatuan Eropah 2008, dan Akta Pemulihan dan Pelaburan Semula Amerika 2009.

Utiliti pelaburan sunting

Walaupun dikatakan bahawa pelaburan modal dalam kerja-kerja awam boleh digunakan untuk mengurangkan pengangguran, penentang program penambahbaikan dalaman berpendapat bahawa projek sedemikian harus dijalankan oleh sektor swasta, dan bukan sektor awam, kerana projek kerja awam adalah ciri sosialisme. Walau bagaimanapun, dalam sektor swasta, usahawan menanggung kerugian mereka sendiri dan dengan itu firma sektor swasta pada umumnya tidak bersedia untuk melaksanakan projek yang boleh menyebabkan kerugian atau tidak akan menghasilkan aliran hasil. Kerajaan akan melabur dalam kerja-kerja awam kerana manfaat keseluruhan kepada masyarakat apabila terdapat kekurangan keuntungan sektor swasta (projek yang tidak akan menghasilkan pendapatan) atau risiko terlalu besar bagi syarikat swasta untuk menanggung sendiri.

Menurut penyelidikan yang dijalankan di Universiti Aalborg , 86% projek kerja awam berakhir dengan kos lebihan. Beberapa penemuan penyelidikan yang tidak dijangka adalah bahawa:

  • Projek-projek teknikal yang sukar tidak mungkin melebihi bajet berbanding projek yang kurang sukar.
  • Projek di mana lebih ramai orang secara langsung dan tidak langsung terjejas oleh projek itu ternyata lebih mudah terdedah kepada terlajak.
  • Pengurus projek umumnya tidak belajar dari projek-projek yang sama yang di cuba di masa lalu.[6][7]

Secara umumnya kontrak yang dianugerahkan oleh tender awam akan termasuk peruntukan untuk perbelanjaan yang tidak dijangka (iaitu kos terlajak), yang biasanya berjumlah 10% daripada nilai kontrak. Wang ini hanya dibelanjakan semasa proses projek jika pengurus pembinaan menilai bahawa ia perlu, dan biasanya perbelanjaan mesti dibenarkan secara bertulis.

Sumber dan bacaan lanjut sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Carter Goodrich, Government Promotion of American Canals and Railroads, 1800-1890 (Greenwood Press, 1960])
  2. ^ Stephen Minicucci, Internal Improvements and the Union, 1790–1860, Studies in American Political Development (2004), 18:2:160-185 Cambridge University Press. doi:10.1017/S0898588X04000094.
  3. ^ John Lauritz Larson, Internal Improvement: National Public Works and the Promise of Popular Government in the Early United States, University of North Carolina Press, 2001. ISBN 978-0-8078-4911-8.
  4. ^ "The TrustTheVote Project". 15 Mei 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-03-12. Dicapai pada 6 January 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ "A typology for Public Works Programming". Overseas Development Institute. Disember 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-04-30. Dicapai pada 2017-07-27. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ Natuurwetenschap & Techniek Magazine April 2009
  7. ^ "Project peculiars" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 14 September 2009. Dicapai pada 27 Julai 2017.

Pautan luar sunting

Templat:Public services