Pembunuhan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Perujukan dan pengilustrasian
Zaz93 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Baris 2:
[[Fail:Sickles homicide.jpg|thumb|Gambaran [[:en:Daniel Sickles|Daniel Sickles]], seorang jeneral tentera, menembak bunuh [[:en:Philip Barton Key II|Philip Barton Key II]], seorang peguam di Washington D.C menurut laporan majalah ''Harper's Weekly'' pada 12 Mac 1859.]]
{{Jenayah}}
'''Pembunuhan''', seperti yang ditakrif dalam undang-undang ''[[common law]]'', ialah membunuh [[manusia]] lain dengan niat, dan pada amnya kewarasan fikiran membezakan antara pembunuhan daripada bentuk [[homisid]] yang lain yang salah di sisi undang-undang. Dalam setiap jurisdiksi, sama ada lama atau moden, pembunuhan dianggap sebagai jenayah serius yang akan dikenakan hukuman yang berat. Selain itu, pembunuhan juga boleh ditakrifkan sebagai suatu tindakan untuk menghilangkan [[nyawa]] seseorang dengan cara yang menyalahi [[undang-undang]] mahupunberaktakan 302 dengan niat boleh di kena kan gantung sampai mati dan 304 tanpa niat maximum 20 tahun tidak.
 
Pembunuhan biasanya berpunca daripada bermacam-macam [[motif]], misalnya [[politik]], [[cemburu]], [[dendam]], [[dengki]] membela diri, dan sebagainya.