Remaja: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
HisyamFF (bincang | sumb.)
#1lib1ref
gambar yang diberikan tidak jelas dan tidak menunjukkan "remaja". Perbaikan umur
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Remaja''' pada umumnya merujuk kepada golongan manusia yang berusia 1013 hingga 1917 tahun. Perkataan 'remaja' berasal daripada perkataan bahasa Sanskrit. Golongan ini sentiasa mempunyai perasaan ingin mencuba dan sedang menuju ke tahap untuk menjadi dewasa. Dari sudut perkembangan [[kemahiran]], remaja merujuk kepada satu peringkat perkembangan manusia, iaitu peringkat transisi antara peringkat [[kanak-kanak]] dan peringkat [[remaja]].
{{Rujukan|date=Februari 2018}}
[[Fail:Ximenting Day view 201506.jpg|thumb|Remaja]]
 
'''Remaja''' pada umumnya merujuk kepada golongan manusia yang berusia 10 hingga 19 tahun. Perkataan 'remaja' berasal daripada perkataan bahasa Sanskrit. Golongan ini sentiasa mempunyai perasaan ingin mencuba dan sedang menuju ke tahap untuk menjadi dewasa. Dari sudut perkembangan [[kemahiran]], remaja merujuk kepada satu peringkat perkembangan manusia, iaitu peringkat transisi antara peringkat [[kanak-kanak]] dan peringkat [[remaja]].
 
Semasa seseorang itu mengalami zaman remaja dia akan mengalami pelbagai perubahan yang drastik, termasuklah perubahan [[jasmani]], [[sosial]], [[emosi]], dan [[bahasa]]. Akibat daripada itu, orang remaja merupakan orang yang emosinya tidak stabil, dan sentiasa "bermasalah".