SpongeBob SquarePants: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Manual revert Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
→‎Watak: Memperbaiki ejaan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Baris 61:
Terkadang perbuatan atau sikap ini membawa bencana, dimanfaatkan, atau terjadi salah faham tatkala disamakan dengan sifat-sifat makhluk lain.
[[Fail:Nickelodeon SpongeBob SquarePants Characters.jpg|thumb|right|Watak-watak]]
 
*Aqeesh aleeya
* '''SpongeBob SquarePants''' - watak utama dalam kartun ini yang berbentuk span berwarna kuning. Spongebob tinggal di dalam rumah berbentuk nanas di dalam laut. Dia juga membela seekor siput yang bernama Gary. Merupakan tukang masak di Krusty Krab yang terkenal dengan [[burger]] Krabby Patty.
* Muaz Zubir
* '''Patrick Star''' - rakan baik Spongebob yang berbentuk [[tapak sulaiman]]. Patrick tinggal di bawah batu. Patrick Star dilahirkan pada 26 Februri 1986. Patrick merupakan haiwan paling lembap di Bikini Bottom.Bapanya bernama Herb Star serta cucu kepada Bob Star dan Maw Titter. Ibunya bernama Margie Star. Patrick tinggal di bawah batu yang beralamat di 120 Conch Street, selang dua rumah dari rumah Spongebob Squarepants dan bersebelahan rumah Squidward Tentacles.Patrick kebiasaannya tidur melekat pada siling dan kadang tidur di atas katil. Patrick menghabiskan masa sehariannya dengan hanya tidur.
* [[Azaria Tagaya]]
* '''Sandy Cheeks''' (Sandy si Tupai) - seekor tupai yang tingal di dalam laut. Sandy menyukai karate, dikatakan suka meminum sos yang amat pedas dan juga aksi-aksi "stunt". Nama sebenar Sandy adalah Sandra "Sandy" Cheeks. Dia tinggal di dalam sebuah tempat yang mempunyai sebatang pokok besar.
 
* [[ Puteri Khareeza]]
* '''Squidward Tentacles''' - seekor sotong yang tinggal di dalam moai [[Pulau Easter]]. Amat benci pada Spongebob dan Patrick yang suka mengganggunya. Dia mempunyai seorang rakan yang juga seekor sotong bernama Squilliam. Merupakan penjaga kaunter di Krusty Krab yang malas.
 
* [[Hafizal Hamad]]
* '''Eugene H. Krabs''' (Encik Krabs) - pemilik restoran Krusty Krab yang hanya memikirkan soal wang (dia dikatakan sangat tamak dan kedekut akan wang). Spongebob dan Squidward pernah bekerja di restoran ini.
* [[ Syaidatul Afifah]]
* '''Gary''' - Seekor siput peliharaan Spongebob. Berbunyi seperti kucing dan merupakan siput yang bijak. Tidak menyukai Squidward.
* [[Riena Diana]]
* '''Sheldon J. Plankton''' - pemilik restoran Chum Bucket. Amat gemarkan Krabby Patty sehingga sanggup mencuri resipinya (tetapi sering gagal).
* Nurul Zamre
* '''Karen Plankton''' - sebuah komputer yang merupakan isteri kepada Plankton. Beliau membantu dia apabila dia mahu mengambil formula.
* Mizra Eutsri Mohammad
* '''Poppy Puff''' - guru SpongeBob ini. Beliau mengajar dia bagaimana untuk memandu bot. Dia sangat paranoid dan tidak suka memandu dengan SpongeBob.
* [[Hawa Rizwana]]
* '''Pearl Krabs''' - seekor ikan paus. Merupakan anak kepada Mr. Krabs. Amat menyukai hiburan dan berumur 16 tahun. Juga gadis yang manja bersesuaian dengan usianya.
 
== Tempat dalam siri Spongebob, ==
* '''Bikini Bottomshire''' - Nama Bikini, Bottom, daerah ini dikuasai oleh King, Krab, yang merupakan rival dari penyihir Planktonamor