Sejarah dunia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Manual revert Suntingan visual
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Disambiguation links
Baris 1:
'''Sejarah dunia''' ([[Tulisan Jawi]]: سجاره دنيا), menurut kebiasaan, adalah sejarah manusia, dari kemunculan ''[[Homo sapiens]]'' sehingga masa kini. Sejarah manusia ditanda oleh kedua-dua jumpaan dan ciptaan secara beransur-ansur serta juga [[lompatan kuantum]] (''quantum leap'') — [[anjakan paradigma]] dan [[revolusi]] — yang merangkumi mercu tanda dalam evolusi kerohanian dan duniawidunia kemanusiaan.
 
Sejarah manusia, berbanding dengan pra sejarah, pada masa lalu dikatakan bermula dengan ciptaan, secara bebas dibeberapa tapak di [[bumi]], [[Tulisan Jawi|tulisan]], yang menjadi [[infrastruktur]] bagi penyebaran ingatan yang berterusan dan tepat dan dengan itu penting bagi penyebaran dan perkembangan pengetahuaan.<ref>Menurut ''Encyclopedia Americana'', 1986 ed., vol. 29, m.s. 558, "Tulisan mengekalkan pengetahuan manusia dan membolehkan mereka berhubung merentasi jarak jauh.... Masyarakat rumit bagi tamadun tinggi adalah mustahil tanpa seni tulisan."</ref> [[Tulisan]], sebaliknya, menjadi perlu dengan gelombang Revolusi Neolitik / Revolusi [[Pertanian]], yang telah memberikan kebangkitan [[Tamadun Islam|tamadun]], contoh. [[Masyarakat Melayu|masyarakat]] yang menetap secara tetap, yang mendorong peningkatan kepelbagaian [[perdagangan]].
 
Habitat manusia yang bertaburan, berpusat [[sekitar]] punca [[air]] penting bagi kehidupan — [[sungai]] dan tasik — berkembang dengan masa kepada unit lebih besar, selaras dengan perkembangan kaedah [[pengangkutan]] yang lebih baik. Proses perkembangan ini, digalakkan oleh persaingan dan pertelingkahan antara masyarakat yang berjiran, semakin berkembang merentasi [[alaf]] kepada negara lebih besar, dan kemudiannya [[negara super]] atau [[empayar]]. Di [[Eropah]], kejatuhan [[Empayar Rom Barat]] ([[476]]) biasanya dikatakan sebagai menandakan akhirnya sejarah silam dan permulaan [[Zaman Pertengahan]].
 
Seribu tahun semudian, pada pertengahan abad ke-15, ciptaan [[JohannesCinta GutenbergAntara Benua]] bagi percetakan [[moden]], menggunakan jenis boleh gerak, merevolusi perhubungan, membantu mengakhiri Zaman Pertengahan dan membawa masuk zaman moden, [[Zaman Pembaharuan|Renaissance]] dan Revolusi Saintifik.
 
Menjelang abad ke-18, himpunan pengetahuan dan [[teknologi]], terutamanya di [[Eropah]], telah sampai tahap kritikal yang mencetuskan kehadiran [[Revolusi Perindustrian]]. Lebih suku-alaf sejak itu, perkembangan pengetahuan, teknologi, perdagangan, dan — bersamanya — potensi kemusnahan akibat perang telah meningkat berganda secara geometri mencipta peluang dan bahaya yang kini mengancam masyarakat manusia yang tinggal bersama di [[planet]] ini.
 
== Zaman Paleolitik ==