Zaman Kegemilangan Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 1 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 9:
:''Rencana ini merupakan rencana kecil [[Sejarah Islam]] dan [[Sains Islam]].
 
Semasa '''Zaman Kegemilangan Islam''' ([[750]] - [[1250]]<nowiki/>punda: zaman [[Kerajaan Abbasiyah]]; bahasa Arab:حضارة إسلامية), para ahli [[falsafah]] dan ahli [[sains]], serta jurutera-[[jurutera]] dari [[Dunia Islam|dunia]] [[Islam mengikut negara|Islam]] banyak menyumbang kepada [[teknologi]]. Mereka melakukan ini dengan dua cara, iaitu dengan mengekalkan tradisi-tradisi yang awal, serta dengan menambahkan rekaan-[[rekaan]] dan pembaharuan-[[pembaharuan]] mereka sendiri. Pencapaian-pencapaian saintifik dan intelektual mekar pada [[zaman keemasan]] itu.
 
Baris 104:
Tamadun Islam yang pada mulanya kreatif dan dinamik dalam menangani pelbagai isu, terkapai-kapai dalam menghadapi cabaran dan arus deras perubahan pada abad ke-12 dan 13 sehingga akhir zaman pemerintahan Abbasiyyah. Walaupun terdapat usaha pemulihan semasa zaman pemerintahan Uthmaniyah, kemerosotan berterusan sehingga membawa kepada kejatuhan dan kejumudan pada abad ke-20.
 
Sebab utama kemerosotan adalah: salah urus politik semasa zaman awal kekhalifahan (abad ke-10 dan seterusnya), penutupan pintu [[ijtihad]] (abad ke-12), penekanan kepada [[taqlid]] (abad ke-13), pencerobohan asing ([[Perang Salib|tentera salib]] - abad ke-11, mongol - abad ke-13, [[Reconquista]] - abad ke-15, dan kuasa eropah - abad ke-19), dan juga kerana faktor ekonomi dan politik<ref name="Hassan-Decline">[[Ahmad Y Hassan]], [http://www.history-science-technology.com/Articles/articles%208.htm Faktor disebalik kejatuhan sains Islam selepas abad ke-16]</ref>.
 
Toleransi kepada idea-idea yang berbeza juga berkurangan dengan beberapa pusat pendidikan agama secara sistematik melarang perbincangan falsafah dalam Islam dan perdebatan [[ilmu kalam]] juga ditinggalkan selepas abad ke-13.