Angkatan tentera: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Manual revert
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Disambiguation links
Baris 2:
'''Pasukan ber[[senjata]]''' atau '''tentera''' adalah golongan atau sekumpulan orang-orang yang diberi kuasa dan biaya pemerintah sesebuah [[Negara (politik)|negara]] untuk [[Keselamatan negara|mempertahankan]] negara tersebut daripada serangan luar mahupun menyerang pihak luar sejurus diperintah jika ada [[peperangan]]. Kajian penggunaan pasukan bersenjata dikenali sebagai [[sains ketenteraan]]. Secara umumnya, ia melibatkan serangan dan pertahanan pada tiga "tahap": [[strategi]], [[seni operasi]] dan [[taktik ketenteraan|taktik]]. Kesemua tiga tahap ini mengkaji penggunaan kekuatan bagi mencapai objektif yang ingin dicapai.
 
Ia diwujudkan bagi melebarkan polisi dalam dan luar [[negara]] badan pentadbir, dan untuk mempertahankan badan dan negara yang diwakilinya dari penceroboh luar atau dalam. Di beberapa negara, pasukan [[separa tentera]] dimasukkan sebagai salah sebuah cabang angkatan tentera negara. '''Kuasa bersenjata''' adalah penggunaan pasukan bersenjata bagi mencapai tujuan politik.
 
Terdapat banyak pekerjaan dalam [[Ketenteraan|tentera]]. Sesetengah perkerjaan adalah untuk pertempuran serta ada kerja-kerja lain untuk menyokong tentera. Beberapa perkara yang orang lakukan di dalam tentera adalah penggunaan senjata, kenderaan, serta membaiki senjata.Orang lain dalam tentera belajar bagaimana untuk terbangkan pesawat, jurumudi [[kapal]], atau pembaikan enjin.
 
==Lihat juga==