Domain awam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Domain awam''' merupakan himpunan [[pengetahuan]] dan [[pembaharuan]] (terutamanya perkara kreatif seperti [[penulisan]], [[seni]], [[muzik]], [[sains]], ciptaan dan lain-lain; di mana tidak ada seseorang atau suatu pertubuhan dapat membuktikan kepentingan dalam suatu bidang kuasa (biasanya dibuktikan dengan sebuah [[hak cipta]] atau [[paten]]). Hasil kerja dan penemuan yang ada dalam domain awam dianggap sebagai sebahagian dari [[warisan budaya]] am, dan semua orang dapat menggunakannya tanpa batasan (termasuklah tujuan komersil).
 
Hak cipta dirancangdiberikan untukdalam mempromosikan pengembangan seni dan sains dengan memberikan bantuanpulangan (kewangan) kepada pencipta,. hasilTetapi kerjasetelah dalamtempoh domainmasa awamyang hanyatertentu, adakarya begitumereka saja.akan Awamdikelaskan memilikisebagai hakdomain untuk menggunakannya tanpa beban kewangan atau sosialawam. KetikaKarya hakyang ciptaterdapat ataudalam batasanDomain lainnyaawam mencapaiboleh akhirdigunakan hidupoleh mereka,semua hasilorang kerjatanpa dikembalikanbeban kembalikewangan keatau domain umumsosial.
 
Ini bertujuan bagi memberi peluang orang awam menggunakan ciptaan yang telah lama, selain bagi menggalakkan penciptaan barangan baru bagi menggantikan ciptaan yang telah memasuki domain awam.
 
== Lihat juga ==