Parti Rakyat Bersatu Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Samsol (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 3:
 
Parti KesatuanBersatu Rakyat Sarawak (SUPP) merupakan antara parti politik yang tertua. Ditubuhkan pada 1959, parti ini berubah dari sayap kiri, anti–Malaysia ke sebuah parti politik komponen yang kukuh di bawah Barisan Nasional tanpa melepaskan sokongan Kaum Cina Sarawak. SUPP, merupakan parti politik komponen yang kedua terbesar Barisan Nasional di Sarawak.
 
Objektif SUPP ialah untuk mengkukuhkan hukum negara iaitu adil dan mewujudkan sikap sama rata bagi semua masyarakat tanpa mengira budaya dan kepercayaan. Bagi menjaga dan mengekalkan kerajaan yang telah ditubuhkan berdasarkan Demokrasi Parlimen.
 
Bagi mempromosikan dan memastikan ekonomi dan budaya semua kaum mencapai tahap tinggi dan khususnya bagi menaikkan taraf ekonomi dikalangan pekerja dan juga menaikan taraf hidup mereka yang ketinggalan dalam ekonomi.
Pada Pilihan raya negeri yang kesembilan 2006, SUPP bertanding di 19 kerusi [[Dewan Undangan Negeri Sarawak]]. Keputusan yang amat sukar diterima apabila SUPP kecundang di 8 buah kerusi di tangan [[Parti Keadilan Rakyat]] dan [[Democratic Action Party]]. Kelapan-lapan kerusi itu ialah di
1.Padungan
2.Pending
3.Batu Lintang
4.Kota Sentosa
5.Bukit Assek
6.Kidurong
7.Meradong
8.Engkelili
Tujuh kerusi yang tewas itu dimenangi oleh DAP manakala satu lagi dimiliki oleh PKR.
 
==Pengasasnya==