Nombor Siri Piawai Antarabangsa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: et:ISSN
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ar:رقم تسلسلي معياري دولي; perubahan kosmetik
Baris 23:
Untuk mengesahkan digit simak, kirakan jumlah kesemua lapan digit ISSN didarabkan oleh kedudukannya di nombor, mengira dari kanan (jika digit simak adalah X, kemudian tambahkan 10 ke jumlah). Modulus 11 pada jumlah seharusnya menjadi 0.
 
== Taksiran kod ==
Kod ISSN dilantik oleh sebuah rangkaian ISSN National Centres, biasanya diletakkan di [[perpustakaan kebangsaan]] dan dikordinasikan oleh ISSN International Centre berasaskan di [[Paris]]. International Centre adalah sebuah [[Pertubuhan antarabangsa|pertubuhan perantaraan kerajaan]] dicipta pada 1974 melalui suatu perjanjian di antara [[UNESCO]] dan kerajaan Perancis. International Centre mengekalkan sebuah pengkalan data pada semua ISSN dilantika sedunia, ''ISDS Register (International Serials Data System)'' selain itu dikenali sebagai ''ISSN Register''. ISSN Register mengandungi kod ISSN dan penjelasan untuk lebih daripada sejuta periodicals<ref>Sejuta milestone telah dicapai pada 2001 menurut dengan [http://www.issn.org/en/node/330 the ISSN statistics information page]. Retrieved [[2005]]-[[07-17]].</ref> dengan lebih kurang 50,000 rakaman baru ditambuah tiap tahun.
 
== Perbandingan dengan pengenal lain ==
ISSN dan kod [[International Standard Book Number|ISBN]] adalah mirip dalam konsep, di mana ISBN dilantik pada [[buku]] individu. Sebuah ISBN mungkin dapat dilantik untuk isu khas sebuah majalah, tambahan dengan kod ISSN untuk majalah sebagai keseluruhannya. Sebuah ISSN, tidak seperti kod ISBN, adalah sebuah pengenal yang tidak dikenali berkaitan dengan sebuah judul malajah, mengandungi tiada [[maklumat]] seperti dengan [[penerbit]] atau [[lokasi (geografi)|lokasilokasinya]]nya. Untuk alasan sebuah ISSN dilantik pada sebuah majalah tiap waktu ia mengalami sebuah perubahan judul utama.
 
Sejak ISSN menggunakan pada keseluruhan majalah sebuah pengenal baru, [[Pengenal Benda Siri dan Sumbangan]], telah dibina di atasnya untuk membenarkan jilid khas, rencana, atau komponen berkenalan lain (seperti [[isi kandungan]]).
 
== Keberadaan ==
Daftar ISSN tidak diadakan secara bebas untuk soal siasat di web tetapi diadakan dengan langganan. Ada beberapa jalan pada pengenalan dan verifikasi kod ISSN untuk orang ramai.
* versi cetakan pada sebuah majalah biasanya akan termasuk kod ISSN sebagai sebahagian dari maklumat terbitan
Baris 39:
<!-- Though an [http://www.issn.org:8080/English/pub/faqs/issn/issnchecking ISSN checking facility] (dead link) is available, this is a tool for checking the validity of an ISSN number format, not for querying the ISSN Register to determine what periodical the input number is associated with. -->
 
== Kegunaan dalam URN ==
Sebuah ISSN dapat diekodkan sebagai sebuah [[Uniform Resource Name|URN]] dengan mengata awalannya dengan "urn:issn:".<ref>[http://tools.ietf.org/html/rfc3044 Menggunakan ISSN (International Serial Standard Number) sebagai URN (Uniform Resource Names) di dalam sebuah ISSN-URN Namespace] — RFC 3044</ref> Contohnya ''Rail'' dapat dirujukkan sebagai "urn:issn:1534-0481". Jika digit simak jumlah adalah "X" oleh itu ia sentiasa diekod dalam huruf besar dalam sebuah URN.
 
Baris 62:
 
== Pautan luar ==
* [http://www.oclc.org/firstsearch/periodicals/index_title.asp Search by title] to find an ISSN
* [http://www.issn.org/ ISSN International Centre]
* [http://www.issn.org/files/issn/Documentation/ISSN-MANUAL_JAN09.pdf ISSN Manual] (pdf)
* United States [[Library of Congress]]: [http://www.loc.gov/issn/issnbro.html How U.S. publishers can obtain an ISSN]
* [[British Library]]: [http://www.bl.uk/bibliographic/issn.html Getting an ISSN in the U.K.]
* [[Bibliothèque nationale de France]]: [http://www.bnf.fr/PAGES/infopro/numeros/is-ISSN_pres.htm Getting an ISSN in France ]
* [[Deutsche Nationalbibliothek]]: [http://www.ddb.de/wir/kooperation/issn_angabe.htm Getting an ISSN in Germany]
 
[[Kategori:Algoritma hasil tambah semak]]
Baris 74:
[[Kategori:Piawai ISO]]
 
[[ar:رقم تسلسلي معياري دولي]]
[[ar:ISSN]]
[[id:International Standard Serial Number]]
[[be:ISSN]]