Pesawat pengebom: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 16:
 
Dalam tentera udara moden, perbezaan antara pengebom, pejuang-pengebom, dan pesawat serangan darat semakin kabur. Banyak pesawat penyerang darat yang walaupun menyerupai pesawat pejuang tetapi dioptima bagi menggugurkan bom, dengan keupayaan pertempuran udara yang rendah. Sesungguhnya, sifat-sifat reka bentuk yang membuat sesuatu pesawat serangan tahap rendah berkesan kearah pejuang penguasaan udara yang jauh kurang berkesan, dan begitu juga sebaliknya. Sebaliknya, banyak pesawat pejuang, sebagai contoh F-16, kerap kali digunakan seperti `trak pengebom', walau pun sebenarnya direka untuk pertempuran di udara. Mungkin perbezaan tunggal yang penting pada masa ini adalah soalan julat: sesebuah pengebom pada kebiasanya sebuah pesawat jarak jauh yang berupaya menyerang sasaran jauh dalam wilayah musuh, manakala pejuang pengebom dan pesawat serangan adalah terhad untuk misi-misi 'teater' dan di sekitar kawasan medan perang bertempur. Walaupun perbezaan itu semakin kabur dengan pengisian minyak di udara, yang meningkatkan radius potensi operasi pertempuran.
 
Pembangunan pesawat pengebom strategik besar terbantut pada akhir [[Perang Dingin]] akibat peningkatan kos dan kemajuan [[Peluru berpandu balistik jarak benua]], yang dianggap mempunyai nilai (''deterrence'') yang sama dan lebih sukar dipintas. Program [[USAF]] [[XB-70 Valkyrie]] dibatalkan diatas sebab yang serupa pada awal [[1960-an]], dan kemudiannya pesawat [[B-1 Lancer]] dan [[B-2 Spirit]] memasuki perkhidmatan selepas masaalah politik dan pembangunan yang berpanjangan. Kos yang tinggi bererti hanya sedikit dihasilkan dan B-52 yang direka sekitar [[1950-an]] terus digunakan sehingga abad ke 21. SamajugaSama juga [[Soviet Union]] menggunakan jarak serdahana [[Tupolev Tu-22M]] pada [[197-an]], tetapi pengebom [[nombor Mach|Mach 3]] tidak berhasil. The Mach 2 [[Tupolev Tu-160]] was built only in tiny numbers, leaving the earlier [[Tupolev Tu-16]] and [[Tupolev Tu-95]] heavy bombers of [[1950s]] vintage to soldier on into the 21st century. Meanwhile, the [[United Kingdom|British]] strategic bombing force largely came to an end with the phase-out of the [[V Bomber]] force (the last of which left service in [[1983 in aviation|1983]]. The only other nation that fields a strategic bombing force at present is the [[People's Republic of China]], which has a number of Chinese-built [[Tupolev Tu-16]]s.
 
 
{{terjemahan}}
 
Pembangunan pesawat pengebom strategik besar terbantut pada akhir [[Perang Dingin]] akibat peningkatan kos dan kemajuan [[Peluru berpandu balistik jarak benua]], yang dianggap mempunyai nilai (''deterrence'') yang sama dan lebih sukar dipintas. Program [[USAF]] [[XB-70 Valkyrie]] dibatalkan diatas sebab yang serupa pada awal [[1960-an]], dan kemudiannya pesawat [[B-1 Lancer]] dan [[B-2 Spirit]] memasuki perkhidmatan selepas masaalah politik dan pembangunan yang berpanjangan. Kos yang tinggi bererti hanya sedikit dihasilkan dan B-52 yang direka sekitar [[1950-an]] terus digunakan sehingga abad ke 21. Samajuga [[Soviet Union]] menggunakan jarak serdahana [[Tupolev Tu-22M]] pada [[197-an]], tetapi pengebom [[nombor Mach|Mach 3]] tidak berhasil. The Mach 2 [[Tupolev Tu-160]] was built only in tiny numbers, leaving the earlier [[Tupolev Tu-16]] and [[Tupolev Tu-95]] heavy bombers of [[1950s]] vintage to soldier on into the 21st century. Meanwhile, the [[United Kingdom|British]] strategic bombing force largely came to an end with the phase-out of the [[V Bomber]] force (the last of which left service in [[1983 in aviation|1983]]. The only other nation that fields a strategic bombing force at present is the [[People's Republic of China]], which has a number of Chinese-built [[Tupolev Tu-16]]s.
 
Plans in the US and Russia for successors to the current strategic bomber force remain only paper projects, and present political and funding pressures suggest that they are likely to for the foreseeable future. In the US, current plans call for the existing [[USAF]] bomber fleet to remain in service until the mid-to-late 2020s, with no replacement in sight.