Wartawan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Wartawan''' merupakan kerjaya dalam industri media, surat khabar , majalah , televisyen, radio dan kini internet . Warta bermaksud 'berita' dan 'wan' bermak...'
 
Acs4b (bincang | sumb.)
pengubahsuaian
Baris 1:
'''Wartawan''' merupakan satu kerjaya dalam industri [[media massa]], yang merangkumi surat khabar , majalah , televisyen, radio dan kini internet. Seorang wartawan bertugas untuk mengumpul dan menyebarkan maklumat tentang berita terkini, orang ternama, tren dan isu-isu yang relevan. WartaPerkataan "warta" bermaksud '"berita'" dan '"wan'" bermaksudmembawa maksud '"ahli'". Wartawan juga termasuk pengarang, editor, pemberita, penyiar, pembaca berita dan lain-lain.
 
==Etimologi==
Perkataan "warta" bermaksud "berita" dan "wan" membawa maksud "ahli". Wartawan juga termasuk pengarang, editor, pemberita, penyiar, pembaca berita dan lain-lain.
 
==Peralatan==
Baris 18 ⟶ 21:
Wartawan mungkin akan disaman dan membayar gantirugi jika tersalah lapor dan tidak adil. Contohnya ialah [[Chamil Wariya]] dan [[Zaini Hassan]].
 
Hasil hubungan rapat dengan pemimpin dan orang ramai, wartawan berkemungkinan boleh menjadi ahli politik dan wakil akyat. Contohnya [[Ruhanie Ahmad]], [[Abdul Rahman Suliman]], [[Badrul Hisham Abdul Aziz]] dan ramai lagi.
 
[[Kategori:Kerjaya]]