Tajwid: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mhby87 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 98:
* Qalqalah besar iaitu apabila salah satu daripada huruf qalqalah itu dimatikan dengan mendatang. Dalam keadaan ini, qalqalah dilakukan apabila wakaf padanya tetapi tidak diqalqalahkan apabila diteruskan.
:Contoh: '''<big>ٱﻟْﻔَﻟَﻖِ</big>''', '''<big>ﻋَﻟَﻖٍ</big>'''
<br />[[Media:gile฿]]
 
==Makhraj huruf==
Baris 106 ⟶ 105:
{{Main|Sifat huruf}}
 
==Waqaf==
Wakaf<nowiki>Tahi Idung</nowiki>
<gallery>
Imej:Contoh.jpg|Sari kata 1
Imej:Contoh.jpg|Sari kata 2
</gallery>
Waqaf dari sudut bahasa ialah berhenti atau menahan manakala dari sudut istilah tajwid pula ialah menghentikan seketika bacaan secara memutuskan suara di akhir perkataan untuk bernafas dengan niat ingin menyambungkan kembali bacaan. Terdapat empat jenis waqaf:
 
Baris 118 ⟶ 113:
* Qabiih ('''<big>ﻗﺒﻴﺢ</big>''' - wakaf buruk) - apabila berhenti pada satu-satu ayat tidak sempurna maknanya yang kadang-kala ayat itu ada berkaitan dengan ayat-ayat yang sebelum dan sesudahnya sama ada pada lafaz atau pada makna.
 
===Tanda-tanda waqaf===
Fahmi Macho
# Tanda mim ( '''<big><sup>ﻤ</sup></big>''' ) dikenali sebagai Waqaf Lazim. Adalah dikehendaki berhenti seketika apabila mim muncul. Jika tidak berhenti, kebarangkalian yang maknanya berubah.
# Tanda tho ( '''<big><sup>ﻁ</sup></big>''' ) adalah tanda Waqaf Mutlaq dan haruslah berhenti seketika. Ia menunjukkan yang makna belum lagi dinyatakan sepenuhnya..
Baris 141 ⟶ 136:
[[fr:Tajwid]]
[[pl:Tadżwid]]
 
== Teks tajuk ==