Keropok lekor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
[[ImejFail:YosriKerpokLekor.jpg|thumb|right|Kerepok lekor yang baru direbus.]]
'''Keropok lekor''' atau kerepok batang merupakan sejenis makanan tradisional pantai timur Semenanjung Malaysia, khususnya di [[Terengganu ]] yang terkenal. Keropok diperbuat daripada isi ikan laut dan campuran sagu dan sedikit [[garam]]. Terdapat juga keropok yang dicampurkan dengan tepong kanji. Keseluruhan ramuan tersebut akan diuli dan digentel panjang bertali, sebelum direbus didalam air panas.
 
'''Keropok lekor''' atau kerepok batang merupakan sejenis makanan tradisional pantai timur, khususnya di [[Terengganu ]] yang terkenal. Keropok diperbuat daripada isi ikan laut dan campuran sagu dan sedikit [[garam]]. Terdapat juga keropok yang dicampurkan dengan tepong kanji. Keseluruhan ramuan tersebut akan diuli dan digentel panjang bertali, sebelum direbus didalam air panas.
 
Kandungan [[ikan]] yang tinggi menjadikan keropok lekor sebagai makanan berprotin tinggi yang kaya dengan [[iodin]] semulajadi.
Baris 13 ⟶ 12:
Keropok lekor juga boleh diproses dengan lebih lanjut untuk dijadikan keropok keping. Keropok lekor yang telah direbus akan dipotong nipis-nipis dan dijemur untuk dijadikan kepingan-kepingan keropok kering yang dikenali sebagai [[keropok keping]]. Keropok keping ini akan menjadi kembang apabila digoreng dalam minyak yang panas dan ia amat sedap apabila dimakan dengan [[sos cili]].
 
== Gambar ==
<gallery>
ImejFail:040826-keropoklekor(sm).jpg|Kerepok lekor yang telah dipotong-potong dan digoreng.
ImejFail:YosriKerepokGorengCelupTepung.jpg|Kerepok lekor yang telah dipotong-potong dan dicelup tepung sebelum digoreng.
</gallery>
 
== Resipi ==
 
 
==Resepi==
===Bahan-bahan===
# 1 kg [[ikan Parang]]/[[ikan Kembong|Kembong]]
Baris 33 ⟶ 31:
Keropok yang telah direbus boleh dimakan segera dengan dicicah [[cuka]] kerepok (sos lada). Sedikit 'serbuk perasa' atau juga dikenali [[MSG]] boleh ditambah bagi menyedapkan lagi.
 
== Pautan luar ==
* [http://www.dof.gov.my/produk/keropok Jabatan Perikanan Malaysia - KEROPOK LEKOR & KEROPOK KERING.]
* [http://www.keropok-lekor.blogspot.com Keropok Lekor Terengganu]
* [http://www.zazizukeropok.blogspot.com Keropok Keping Original dari Terengganu]
 
 
{{[[Kategori:Masakan Malaysia}}]]