Universitas Andalas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: de:Universität Andalas; perubahan kosmetik
Baris 22:
'''Universitas Andalas''' (Unand) ialah [[universiti]] tertua di [[Indonesia]] di luar Jawa. Pada 2009, usia universiti ini 54 tahun. Unand terletak kira-kira 12 km dari [[Kota Padang]], [[Sumatera Barat]], Indonesia. Pintu gerbangnya begitu menarik kerana mengikut seni bina [[Minangkabau]]. Reka bentuknya menjadi identiti Minangkabau iaitu bumbung berbucu tajam melentik seperti [[tanduk]] [[kerbau]].
 
== Gempa bumi 2009 ==
Pada 30 Oktober 2009, [[Gempa bumi Padang 2009|gempa bumi]] berskala 7.6 richter memusnahkan 1000 bangunan penting di Padang dan lebih 4000 orang terbunuh atau terperangkap di bawah runtuhan bangunan.
 
Ia terletak di kawasan berbukit [[Limau Manis]], [[Pauh]]. Luasnya 500 hektar itu. Kerosakan kecil berlaku pada bahagian bumbung sebuah bangunan. Kerja membersih serpihan batu masih dilakukan di dalam dan luar Fakulti Undang-undang. Kuliah masih ditangguhkan. Kampus Fakulti Kedoktoran yang terletak 15 km dari kampus induk, kelihatan kerja-kerja membersih sisa runtuhan diangkut untuk dibawa keluar dengan menaiki lori. 20 % bangunan dikira terjejas oleh gempa bumi. Bangunan lain masih ukuh dan utuh.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1019&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_26.htm "Kebanyakan pelajar Unand setuju belajar dalam negara", Utusan Online, 19 Oktober 2009.]</ref>
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
Baris 35:
 
[[id:Universitas Andalas]]
[[de:UniversitasUniversität Andalas]]
[[en:Andalas University]]