Hampagas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 62:
Pada tahun 1887, ujikaji Michelson-Morley, menggunakan [[interferometer]] bagi cuba mengesan perbezaan dalam kelajuan cahaya disebabkan oleh pergerakan Bumi berbanding aether, mendapat hasil sifar yang mashyur, membuktikan bahawa tidak terdapat perantaraan statik, meluas di angkasa dan di mana Bumi bergerak melaluinya seperti angin.<ref>[http://www.juliantrubin.com/bigten/michelsonmorley.html Michelson-Morley: Detecting The Ether Wind Experiment]</ref> Sungguhpun dengan itu aether tidak wujud, dan tidak terdapat sebarang benda yang diperlukan bagi menggerakkan cahaya, angkasa antara bintang tidak sepenuhnya kosong. Selain pelbagai zarah yang terdiri daripada [[pancaran kosmik]], terdapat latar kosmik pancaran [[photon]] ([[pancaran elektromagnetik]]), termasuk [[pancaran latar mikro gelombang kosmik]] (“Cosmic microwave background – CMB”), sisa haba [[Letupan Agung]] sekitar 2.7 [[Kelvin|K]]. Bagaimanapun, tidak satupun jumpaan ini menjejaskan hasil ujikaji Michelson-Morley pada tahap penting.
 
Einstein menegaskan bahawa objek fizikal tidak terletak di angkasa/ruang, tetapi sebaliknya memiliki spatial extent. Dilihat dari cara ini, konsep ruang kosong tidak bermakna.<ref>French Wikipedia article on Vacuum, citing appendix 5 of ''Relativity - the Special and General Theory'', translated to French by Robert Lawson, 1961. (Please replace this with a more direct reference.)</ref> Sebaliknya, ruang adalah satu abstrak, berasaskan hubungan antara objek tempatan. Sungguhpun begitu, [[general theory of relativity]] mengakui medan gravity tekal, yang, dalam perkataan Einstein <ref>Einstein, A., Naturwissenschaften 6, 697-702 (1918)</ref>, boleh dianggap sebagai "aether", dengan cirri-ciri berbeza pada satu lokasi dengan yang lain. Seseorang bagaimanapun, perlu berhati-hati bagi tidak memberikan ciri-ciri jisim seperti pecutan dan lain-lainnya.
 
Pada tahun 1930, [[Paul Dirac]] mencadangkan model hampagas sebagai lautan tanpa penghujung zarah yang memiliki tenaga negetif, digelar laut Dirac. Teori ini membantu menghalusi ramalannya mengenai persamaan Diracnya dahulu, dan berjaya meramalkan kewujudan [[positron]], dijumpai dua tahun berikut pada tahun 1932. Sungguhpun berjaya pada awalnya, idea ini ditinggalkan dan digantikan dengan teori medan kuantum yang lebih indah.
 
==Nota==
<!--See [[Wikipedia:Footnotes]] for an explanation of how to generate footnotes using the <ref(erences/)> tags-->