Pemilihan semula jadi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
KLITE789 (bincang | sumb.)
Baris 47:
[[Rantaian genetik]] berlaku apabila [[lokus (genetik)|lokus-lokus]] pada dua alel ''dirantaikan'', atau berada berdekatan antara satu sama lain pada kromosom. Ketika proses pembentukan [[gamet]], [[gabungan semula genetik| penggabungan semula]] bahan genetik menyebabkan alel-alel berkenaan disusun semula. Namun demikian, peluang berlakunya susun semula sebegitu antara dua alel bergantung pada jarak antara alel-alel terbabit; semakin rapat alel-alel itu sesama sendiri, semakin kurang menjadinya susun semula itu. Kesannya, apabila pemilihan menyasarkan satu alel, alel yang satu lagi itu turut sama dipilih; melalui mekanisme ini, pemilihan boleh kuat mempengaruhi pola variasi dalam genom.
 
[[Sapuan berpilih]] berlaku apabila sesuatu alel menjadi makin kerap dalam sesebuah populasi kesan pemilihan positif. Disebabkan menjadi-jadinya satu alel itu, alel-alel berantai turut menjadi lebih kerap, tidak kira yang neutral atau sedikit memudarat. Inilah [[kesan tumpang genetik]] (''genetic hitchhiking'') namanya. Sapuan berpilih menyebabkan di mana [[haplotip]] yang terpilih positif (alel itu dan jiran-jirannya) dalam sesuatusuatu rantau genom menjadi satu-satunya yang wujud dalam populasi.
 
Untuk memastikan sama ada berlakunya sapuan berpilih atau sebaliknya, caranya adalah menyukat [[ketakseimbangan rangkaian]], atau sama ada sesuatu haplotip adalah berlebihan dalam populasi. Lazimnya, proses [[gabungan semula genetik]] menyebabkan alel-alel berlainan disusun semula di dalam suatu haplotip, dan tiada satu haplotip pun yang akan mendominasi populasi. Akan tetapi, ketika berlakunya sapuan berpilih, pemilihan alel tertentu juga akan menyebabkan terpilihnya alel-alel berjirannya juga. Oleh itu, kehadiran ketakseimbangan rangkaian yang kuat mungkin menandakan berlakunya sapuan berpilih 'baru-baru ini', dan ini adalah berguna untuk mengenal pasti tapak-tapak yang pernah menjalani pemilihan.
 
[[Pemilihan latar belakang]] adalah lawan kepada sapuan berpilih, yang mana jika tapak yang tertentu mengalami pemilihan pembersihan yang kuat dan berterusan, variasi yang terangkai selalunya dicabut bersamanya, sehingga terhasilnya rantau dalam genom yang kurang bervariasi secara keseluruhannya. Memandangkan pemilihan latar belakang adalah hasil mutasi baru yang memudaratkan yang boleh terjadi secara rambang di mana-mana haplotip, maka tiadanya ketakseimbangan rangkaian yang timbul.
 
==Lihat juga==