COBOL: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''COBOL''' (''COmmon Business Oriented Language'') merupakan [[bahasa pengaturcaraan]] generasi ketiga. Ia dibina oleh jabatanJabatan pertahananPertahanan amerikaAmerika syarikatSyarikat tetapi di gunakan dalam bidang perniagaan, kewangan, dan pentadbiraanpentadbiran untuk mana-mana syarikat dan untuk kerajaan.
COBOL
 
Piawai COBOL 2000 kini memasukkan sokongan untuk [[pengaturcaraan berorientasikan objek]] dan ciri-ciri bahasa moden lain.
COBOL (COmmon Business Oriented Language) dibina oleh jabatan pertahanan amerika syarikat tetapi di gunakan dalam bidang perniagaan, kewangan, dan pentadbiraan untuk mana-mana syarikat dan untuk kerajaan.
 
Antara kebaikan bahasa pengatucaraan ini ialah ia dapat digunakan oleh komputer yang berlainan jenis contohnya seperti Windows atau Macintosh dan banyak lagi. Ia mudah di baca dan mampu memproses fail-fail yang besar .
COBOL dibina pada 1956 oleh satu badan yang dikenali sebagai The Short Range Committee di Pentagon pada Mei 28 dan 29, 1959.Idea untuk COBOL dipelopori oleh En Charles Phillips dari jabatan pertahanan Amerika Syarikat.
 
== Sejarah ==
Jawatan Kuasa ini di sertai oleh 6 syarikat komputer pada masa itu iaitu
COBOL dibina pada 1956[[1959]] oleh satu badan yang dikenali sebagai ''The Short Range Committee'' di [[Pentagon]] pada Mei 28 dan 29, Mei 1959. Idea untuk COBOL dipelopori oleh En Charles Phillips dari jabatanJabatan pertahananPertahanan Amerika Syarikat.
Burroughs Corporation, IBM, Minneapolis-Honeywell (Honeywell Labs), RCA, Sperry Rand, dan Sylvania Electric Products dan 3 badan kerajaan iaitu
US Air Force(Tentera Udara Amerika sykt.) , the David Taylor Model Basin, and the National Bureau of Standards yang dikenali pada masa ini sebagai NIST.
 
Jawatan kuasa ini disertai oleh 6 syarikat komputer pada masa itu iaitu Burroughs Corporation, IBM, Minneapolis-Honeywell (Honeywell Labs), RCA, Sperry Rand, dan Sylvania Electric Products dan 3 badan kerajaan iaitu
Antara kebaikan bahasa pengatucaraan ini ialah ia dapat digunakan oleh komputer yang berlainan jenis contohnya seperti Windows atau Macintosh dan banyak lagi.Ia mudah di baca dan mampu memproses fail-fail yang besar .
US Air Force(Tentera Udara Amerika sykt.) Syarikat, the ''David Taylor Model Basin'', and thedan ''National Bureau of Standards'' yang dikenali pada masa ini sebagai NIST.
 
== Program "Hello world" ==
 
IDENTIFICATION DIVISION.
Program-Id. Hello-World.
*
ENVIRONMENT DIVISION.
*
DATA DIVISION.
*
PROCEDURE DIVISION.
Para1.
DISPLAY "Hello, world.".
*
Stop Run.
 
== Pautan luar ==
* {{en}} [http://www.cobol.com/ Komuniti COBOL]
 
{{Daftar bahasa pengaturcaraan}}
 
[[af:COBOL]]
--[[Pengguna:60.48.106.45|60.48.106.45]] 20:04, 15 Jun 2006 (UTC)DISEDIAKAN OLEH GREG
[[ar:كوبول]]
[[id:COBOL]]
[[bs:COBOL]]
[[cs:COBOL]]
[[da:COBOL]]
[[de:COBOL]]
[[el:COBOL]]
[[en:COBOL]]
[[es:COBOL]]
[[fr:COmmon Business Oriented Language]]
[[gl:Cobol]]
[[ko:코볼]]
[[hr:Cobol]]
[[ia:COBOL]]
[[it:COBOL]]
[[he:COBOL]]
[[lt:Cobol]]
[[hu:COBOL programozási nyelv]]
[[nl:COBOL]]
[[ja:COBOL]]
[[no:COBOL]]
[[pl:COBOL]]
[[pt:COBOL]]
[[ro:Cobol]]
[[ru:КОБОЛ]]
[[sk:COBOL]]
[[sl:COBOL]]
[[fi:COBOL]]
[[sv:COBOL]]
[[th:ภาษาโคบอล]]
[[tr:COBOL]]
[[uk:Кобол (мова програмування)]]
[[zh:COBOL]]