Difteria: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 42:
Pada 1878, anak [[Ratu Victoria dari United Kingdom|Ratu Victoria]], [[Puteri Alice dari United Kingdom|Puteri Alice]] dan keluarganya dijangkiti olehnya menyebabkan dua kematian, Puteri Marie dan Puteri Alice sendiri.
 
Pada 1920-am terdapat sekitar 100,000 hingga 200,000 kes diphtheria setiap tahun di Amerika Syarikat, menyebabkan 13,000 hingga 15,000 kematian setiap tahun.<ref name= Pinkbook/> Kanak-kanak merupakan bilangan pesakit dan kematian terbesar. Satu daripada wabak diphtheria terkenal merupakan di [[Nome, Alaska]]; penghantaran serum pelalian 1925 ke Nome bagi penghantaran antitoksin diphtheria kini diraikan sebagai "Perlumbaan Agung IhsanEhsan ("Great Race of Mercy")".
 
Salah satu rawatan pertama yang berkesan bagi diphtheria dijumpai pada 1880-an oleh doktor U.S. [[Joseph O'Dwyer]] (1841–1898). O'Dwyer membangunkan tiub yang dimasukkan ke dalam leher, dan menghalang mangsa dari tercekik akibat sarung selaput yang tumbuh pada dan menutupi saluran udara. Pada tahun 1884 [[Friedrich Loeffler]] menjumpai organisma punca (Corynebacterium diphtheriae.) Pada tahun 1890-an, doktor Jerman [[Emil von Behring]] membangunkan antitoksin yang tidak membunuh bakterium, tetapi meneuteralkan racun toksin yang dibebaska oleh bakterium kedalam tubuh. Von Behring mendapati bahawa darah haiwan memiliki antitoksin dalamnya dan dia mengambil darah, menyingkir agen pembekuan dan menyuntiknya ke dalam pesakit. Von Behring diberi anugerah [[Hadiah Nobel]] pertama dalam Perubatan bagi peranannya dalam jumpaan tersebut, dan pembangunan rawatan serum bagi diphtheria. ([[William H. Park]] dari Amerika dan [[Anna Wessels Williams]]; dan ahli sains [[Institute Pasteur]] [[Emile Roux]] dan [[Auguste Chaillou]] turut secara bebas membangunkan antitoksin diphtheria pada tahun 1890-an.) Vaksin berjaya pertama bagi diphtheria dibangunkan pada tahun 1913 oleh Behring. Bagaimanapun, antibiotik bagi diphtheria tidak ada sehingga jumpaan dan pembangunan [[dadah sulfa]].
 
==Rujukan==