Kilogram: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: cy:Cilogram
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: krc:Килограмм; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:Kilogram1.jpg|thumb|right|240px|Prototaip antarabangsa untuk kilogram yang disimpan di BIPM, Suvres, Paris sejak 1889.]]
 
'''Kilogram''' (simbol: '''kg''') merupakan [[unit asas SI]] untuk [[jisim]]. Satu kilogram adalah sama dengan jisim prototaip antarabangsa yang disimpan di [[Biro Timbangan dan Ukuran Antarabangsa]] (BIPM) dalam keadaan yang ditetapkan oleh CGPM Pertama pada 1889. Kilogram juga merupakan unit asas SI tunggal yang mempergunakan awalan [http://www.bipm.org/en/si/history-si/name_kg.html], serta unit SI tunggal yang masih ditakrifkan berdasarkan [[artifak]] dan bukannya sifat fizik yang asas.
Baris 8:
{{TOCleft}}
 
== Sejarah ==
Pada asalnya, kilogram ditakrifkan sebagai jisim se[[liter]] [[air]] tulen pada [[suhu]] 3.98 darjah [[Celsius]] dan [[tekanan atmosfera]]
piawai. Takrif ini amat susah direalisasikan dengan tepat kerana [[ketumpatan]] air amat peka kepada tekanan serta kerana unit-unit tekanan merangkumi jisim sebagai faktor dan menyebabkan kesandaran melingkar dalam pentakrifan kilogram.
Baris 18:
Rupa-rupanya prototaip antarabangsa bagi kilogram telah terhilang 50 mikrogram dalam tempoh 100 tahun yang lepas. Sebabnya kehilangan tersebut tidak dapat diketahui (Laporan ''[[Der Spiegel]]'', 2003 #26). Kelainan yang terlihat dalam prototaip telah memperhebat pencarian takrif yang baru untuk kilogram.
 
== Gram ==
Gram merupakan istilah yang mana awalan SI dibubuh. Ia adalah unit asas bagi sistem sukatan [[cgs]] yang lebih lama dan yang kini tidak lagi diguna secara meluas.
 
== Perkaitan dengan berat ==
Apabila berat sesuatu objek diberi dalam kilogram, hampir selalunya sifat yang benar-benar dikehendaki adalah jisim. Kekadangnya, [[daya graviti]] pada objek diberikan dalam "kilogram", akan tetapi unit yang diguna bukannya kilogram yang sebenar: sebenarnya, ia adalah kilogram-daya (kgd), juga digelarkan sebagai [[kilopond]] (kp).
 
Sebuah objek dengan jisim 1 kg di permukaan [[alam]] akan dikuasai oleh daya graviti sebanyak sekitar 9.80665 [[newton]] (unit SI untuk daya). Sila memerhatikan bahawa faktor 980.665 sm/s² (sebagaimana yang ditakrif oleh CGPM pada waktu sistem-sistem cgs merupakan sistem yang utama) hanya merupakan nilai menurut kelaziman yang dipersetujui (CGPM Ketiga (1901), CR 70) dan yang bertujuan untuk mentakrifkan daya gram. [[Pecutan graviti]] tempatan ''g'' berbeza-beza dengan [[garisan lintang]], ketinggian dan lokasi di alam. Oleh sebab itu, sebelum nilai kebiasaan ini dipersetujui, gram-daya hanya merupakan unit yang tidak tepat. (Sila lihat juga [[gee]], sukatan piawai untuk pecutan graviti.)
 
== Lihat juga ==
* [[Sistem metrik]]
* [[SI]]
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
* [http://www.npl.co.uk/mass/faqs/kilogram.html FAQ Makmal Fizik Negara mengenai takrif kilogram, keperluan untuk takrif yang baru, dan beberapa pilihan]
* [http://www.ex.ac.uk/trol/scol/index.htm Kalkulator penukaran bagi unit-unit jisim (dan berat)]
* [http://www.ex.ac.uk/trol/scol/ccmass.htm Penukaran: Unit Berat]
* [http://www.bipm.fr Le Bureau International des Poids et Mesures]
 
[[Kategori: Unit SI]]
[[Kategori: Unit jisim]]
 
[[als:Kilogramm]]
Baris 92:
[[mk:Килограм]]
[[ml:കിലോഗ്രാം]]
[[krc:Килограмм]]
[[mt:Kilogramm]]
[[mr:किलोग्रॅम]]