Bos Berambut Tajam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Robot: interwiki standardization
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: en:Pointy-haired Boss; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:Dilbert boss.png|thumb|180px|Bos Berambut Tajam, bos Dilbert.]]
 
'''Bos Berambut Tajam''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Pointy-Haired Boss'', atau '''PHB''') ialah bos kepada [[Dilbert (watak)|Dilbert]] dalam [[lerang komik]], ''[[Dilbert]]''. Dia terkenal kerana ketakcekapan mengurus serta ketakperasanan tentang persekitarannya tetapi walau bagaimana juga, mengekalkan kuasa di tempat kerjanya. Dalam [[siri televisyen]] ''Dilbert'' yang disuarakan oleh [[pelakon komedi]], [[Larry Miller (pelakon)|Larry Miller]], [[watak]] ini lebih bijak (walaupun masih agak bodoh) dan lebih jahat.
 
Frasa "bos berambut tajam" telah memperoleh suatu kegunaan generik dalam [[bahasa Inggeris]] untuk merujuk kepada para pengurus yang tidak tahu mengurus. Dalam bahasa Inggeris, ungkapan "berambut tajam" juga boleh digunakan sebagai [[metafora]] untuk merujuk kepada mereka yang mempunyai sifat-sifat PHB. Sebuah syarikat yang mempunyai terlalu banyak PHB yang dinaikkan pangkat ke peringkat-peringkat yang lebih tinggi sering dipanggil sebagai "Syarikat Berambut Tajam" (bahasa Inggeris: ''pointy-haired company'' atau PHC). Versi [[Ahli akademik|akademikakademiknya]]nya ialah Dekan Berambut Tajam.
 
Dalam sesetengah perbincangan, khususnya dalam [[internet]], istilah '''Rambut Tanduk''' (bahasa Inggeris: ''Horn Hair'') digunakan untuk merujuk kepada PHB.
 
== Ciri-ciri ==
Ciri-ciri Bos Berambut Tajam (PHB) yang tipikal adalah seperti yang berikut:
<!--NOTE TO EDITORS: These traits refer ''specifically'' to the stock character, NOT to the ''Dilbert'' character.-->
 
* Tidak memahami apa pekerja-pekerjanya buat untuk [[Mata pencarian|mencari rezeki]], frasa [[sindiran]] untuk mengatakan bahawa bos ini tidak tahu adakah pekerja-pekerjanya bekerja atau tidak. Selain itu, terdapat juga spesies yang tahu bahawa pekerja-pekerjanya tidak menjalankan tugas tetapi masih berasa puas hati.
* Suka menggunakan kata yang hebat-hebat bunyinya, seperti "[[sinergi]], menuju ke depan, [[kepimpinan]], [[sentreks]], [[lebar jalur]], [[kebertanggungjawapan]], sebelah sempit, [[keumpilan]], [[pemesejan gabungan]], [[Kecekapan teras|kecekapan]], [[kerjsasama]], [[pemberian kuasa]], [[kualiti]], [[paradigma]], pengukuhan pasukan, [[pemikiran di luar kotak]], layar radar, [[Strategi|strategik]], penggabungan sumber, serta peralihan budaya, seringnya untuk mengelakkan [[tanggungjawab]] atau jawapan yang tepat.
* Berpura-pura memahami [[teknologi]], tetapi sebenarnya langsung tidak tahu; dalam lerang komik: ''"Biar kita mendigitalkan semua soket dinding kita"'' atau ''"PC-ku panas. Aku rasa [[firewall]]-ku'' (sistem perlindungan komputer yang secara harfiahnya bermaksud "dinding api" dalam [[bahasa Inggeris]])'' berbuat perangai"'', atau ''"Aku beritahu kamu kita memerlukan mesin faks multimedia!"''. &nbsp;PHB seringnya beralih kepada kata yang hebat-hebat bunyinya untuk mengimbangi atau memirau topik.
* Menggunakan [[statistik]] yang palsu untuk mengalih perhatian pendengar.
* Mudah terpakau oleh [[jurujual]] petah yang menjual [[kekejapan pengurusan]] atau [[teknologi]].
* Membuat keputusan-keputusan yang kelihatan sembarangan atau berubah-ubah.
* Kegagalan [[logik]] yang melampau, seperti mengadakan mesyuarat-[[mesyuarat]] yang panjang untuk membincangkan mengapa sesuatu projek terlambat daripada jadual.
Baris 25:
* Memberitahu secara terbuka kepada orang-orang di luar pasaran sasarannya yang terkini bahawa mereka tidak bernilai kepadanya.
* Selalu menganggap diri betul.
* Kamu memberikan amaran kepadanya bahawa kalau dia tidak buat ''X,'' ''Y'' akan berlaku. Dia masih tidak melakukan ''X,'' dan ''Y'' berlaku. Walau bagaimana juga, kamu akan disalahkan.
* Kelihatan tidak boleh mengingati apa-apa yang melebihi sebulan masanya.
* Memberi pekerja-perkerja [[ganjaran]] berdasarkan bagaimana pandai mereka mengampunya, berbanding dengan bagaimana baik mereka melakukan kerja masing-masing.
Baris 31:
* Tidak memahami [[metafora]] dan menafsirkannya secara harfiah.
 
== Akronim berkait ==
Penggunaan ''PHB'' untuk merujuk kepada sejenis perangai merupai penggunaan ''[[BOFH]]'' dan ''[[PFY]]'', dengan kedua-dua ini diterbitkan daripada watak-[[watak]] [[fiksyen]] yang tertentu. Yang kurang berkait ialah [[istilah]] [[tentera]], ''[[Senarai akronim dan ungkapan Tentera Amerika Syarikat#Akronim slanga|REMF]],'' yang bersifat deskriptif dan bukannya suatu rujukan kepada fiksyen.
 
== Pautan luar ==
* [http://www.dilbert.com/comics/dilbert/the_characters/index.html#boss Laman web Dilbert: Huraian]
 
Baris 40:
{{Dilbert}}
 
[[Kategori: Watak-watak Dilbert]]
[[Kategori: Pengurus fiksyen]]
[[Kategori: Slanga internet]]
 
[[en:Pointy-Hairedhaired Boss]]
[[fr:Personnages de Dilbert#Boss_.C3.A0_t.C3.AAte_de_piocheBoss à tête de pioche]]