Gula melaka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Gula Melaka''', ataujuga dikenali juga dengan nama [['''Gula Tuak]]''', merupakan salah satu sumber [[gula]] yang banyak terdapat di [[Melaka]]. Gula Melakaini diperbuat daripada air nira [[kelapa]]. Kemanisan dan kehalusan Gula Melaka iniasli berbeza dengan gula tiruan yang beradabanyak terdapat di pasaran kini.
 
Proses membuat Gula Melaka bukanlah satu pekerjaan yang mudah kerana ia terpaksa melalui tiga peringkat pemprosesan. Seseorag yang pakar dalam membuat Gula Melaka dapat mengenal pasti kelapa yang dapat menghasilkan air nira yang baik. Ini penting bagi mendapatkan Gula Melaka yang bermutu tinggi.
 
==Proses pembuatan==
Peringkat pertama dalam menghasilkan Gula Melaka ialah dengan menggunakan [[buluh]] dan pengikatnya serta pisau yang dikenali sebagai 'penyadap' untuk mengambil [[nira kelapa]]. Setelah itu, mayang kelapa dilenturkan dengan membalutnya pada daun kelapa muda. Ianya dilenturkan sedikit demi sedikit dan proses ini berterusan sehingga seminggu bagi mengelakkan tangkai mayang itu patah. Mayang yang dilentur dibuang seludangnya dan dihiris sedikit demi sedikit dan air nira ditakung ke dalam buluh yang sepanjang 1 kaki. Di dalam tabung tersebut diletakkan sedikit kapur untuk mencegah air nira daripda menjadi masam. Air nira ini dikenali sebagai air tuak.
Proses membuat Gula Melaka bukanlah satu pekerjaan yang mudah kerana ia terpaksa melaluimempunyai tiga peringkat pemprosesan. SeseoragSeseorang yang pakar dalam membuat Gula Melaka dapat mengenal pasti kelapa yang dapat menghasilkan air nira yang baik. Ini penting bagi mendapatkan Gula Melaka yang bermutu tinggi.
 
<h4>Peringkat pertama<h4>
Pada peringkat kedua proses memasak Gula Melaka selama empat jam. Pada peringkat ini pengawasan dan pengalaman penting bagi mneghasilkan gula yang baik. Tempat memasak gula Melaka dikenali sebagai sebagai 'sabak'. Api sabak mesti dijaga agar tidak terlalu besar ketika gula mulai pekat dan mengeluarkan buih yang berwap panas. Nyalaan api tidak boleh dibesarkan lagi di peringkat 'bunga sena' di mana keadaan gula telah menjadi agak pekat dan mengeluarkan banyak buih dan mula dikacau perlahan-lahan. Beberapa minit kemudian, kancah diturunkan dan terus dikacau bagi menghasilkan gula yang halus.
Peringkat pertama dalam menghasilkan Gula Melaka ialah dengan menggunakan [[Pokok Buluh|buluh]] dan pengikatnya serta pisau yang dikenali sebagai '"penyadap'" untuk mengambil nira [[niraPokok Kelapa|kelapa]]. Setelah itu, mayang kelapa dilenturkan sedikit demi sedikit dengan membalutnya pada daun kelapa muda. Ianya dilenturkan sedikit demi sedikit dan prosesProses ini berterusan sehingga seminggu bagi mengelakkan tangkai mayang itu patah. Mayang yang dilentur dibuang seludangnya dan dihiris sedikit demi sedikit dan air nira ditakung ke dalam buluh yang sepanjang 1 kakisekaki. Di dalam tabung tersebut diletakkan sedikit [[kapur]] untuk mencegah air nira daripdadaripada menjadi masam. Air nira ini dikenali sebagai "air tuak".
 
<h4>Peringkat kedua<h4>
Peringkat terakhir ialah bagi memastikan setelah cukup ukuran kepekatannya dan gula masih panas dituangkan ke dalam acuan yang diperbuat daripada buluh setinggi 3 inci, tidak tertutup di kedua-dua hujungnya dan tabung tersebut diletakkan di atas lantai khas. Setelah beku, gula tersebut dikeluarkan daripada bekas tersebut.
Pada peringkat kedua, proses memasak Gula Melaka mengambil masa selama empat jam. Tempat memasak gula Melaka dikenali sebagai "sabak". Pada peringkat ini, pengawasan dan pengalaman adalah amat penting bagi mneghasilkanmenghasilkan gula yang baik. Tempat memasak gula Melaka dikenali sebagai sebagai 'sabak'. Api sabak mesti dijaga agar tidak terlalu besar ketika gula mulaimencapai pekatperingkat ""bunga sena" dan menjadi pekat serta mengeluarkan buih-buih yang berwap panas. Nyalaan api tidak boleh dibesarkan lagi diDalam peringkat 'bunga sena' di mana keadaanini, gula telahdikacau menjadi agak pekat dan mengeluarkan banyak buih dan mula dikacaudengan perlahan-lahan. Beberapadan beberapa minit kemudian, kancah diturunkan dan gula itu terus dikacau bagi menghasilkan gula yang halus.
 
<h4>Peringkat ketiga<h4>
PeringkatDalam peringkat terakhir, ialahgula bagiyang memastikan setelahdipastikan cukup ukuran kepekatannyapekat dan gula masih panas dituangkan ke dalam acuan yang diperbuat daripada buluh setinggi 3tiga inci, yang tidak tertutup di kedua-dua hujungnya dan tabunghujung. tersebutTabung diletakkan di atas lantai khas. Setelah beku, gula tersebut dikeluarkan daripada bekas tersebut.