Grup Gerak Khas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 26:
}}
 
'''Grup Gerak Khas''' adalah satu pasukan elit utama negara dalam naungan [[Angkatan Tentera Malaysia]] dan juga merupakan pasukan komando elit yang disegani ramai kerana kesanggupan mereka melakukan apa sahaja. Pasukan ini beroperasi di [[Sungai Udang]] di [[Melaka]] dan [[Mersing]]di Johor.
 
==Sejarah==
Penubuhan pasukan elit tentera darat ini bermula selepasketika konfrontasi yang melibatkan [[Malaysia|Persekutuan Malaysia]]-[[Indonesia]] pada tahun 1965. Sebagai jalan penyelesaian kepada masalah yang timbul dari konfantasi tersebut, Menteri Pertahanan Malaysia pada ketika itu, [[Tun Abdul Razak|Tun Abdul Razak bin Haji Dato' Hussein]], telah memberi arahan untuk mengadakan unit ujian. Menteri Pertahanan telah mengarahkan sukarelawan dan sejumlah sukarelawan dari tentera darat dan laut untuk mengambil bahagian. Pada [[25 Februari]] [[1965]], satu latihan asas komando diperkenal dan dikendalikan oleh Regimen ke-40 Komando Marin DiRaja British ''(40th British Royal Marines Commando)'' di Kem Majidee, [[Johor Bahru]], [[Johor]].
 
Daripada 300 sukarelawan yang mengambil bahagian, hanya 15 orang sahaja yang terpilih untuk menjalani latihan asas Komando selama 6 minggu. Pada akhir latihan, hanya 4 Pegawai dan 9 anggota dari lain-lain pangkat berjaya dalam latihan ini dan juga merupakan trup nukleus yang pertama. Mereka adalah :