Bandar Sunway: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Bandar Sunway''' ialah sebuah bandar di konurbasi [[Lembah Klang]] di [[Selangor]], [[Malaysia]]. Ia terletak di daerah [[Petaling, Selangor|Petaling]]. Bandar ini berdekatan dengan kawasan baru tepi lebih besar [[UEP Subang Jaya]] (biasanya dirujuk dengan awalannya, USJ), dan [[Subang Jaya]].
 
== Sejarah ==
Bandar Sunway dibangunkan oleh Sunway City Group of Companies.<ref>[http://www.sunway.com.my/slrfacilities/ Sunway City Group of Companies.]</ref> Pembinaan bermula pada tahun [[1986]] bagi membangunkan Bandar Sunway.
 
== Kemudahan ==
Selama ini, Bandar Sunway berkembang menjadi sebuah komuniti yang banyak menikmati pelbagai kemudahan, seperti sekolah-sekolah, kolej-kolej, hospital, temapt beribadat, dan kawasan niaga yang giat seperti kompleks beli-belah [[Sunway Pyramid]].
 
Bandar Sunway dihubungkan erat dengan bandaraya [[Kuala Lumpur]], [[Shah Alam]] dan [[Petaling Jaya]], serta perbandaran [[Subang Jaya]] dan [[Klang]] melalui serangkaian lebuh raya, iaitu [[Lebuhraya Persekutuan]], [[LebuhayaLebuhraya Shah Alam]], [[Lebuhraya Lembah Kelang Baru]] (NKVE), [[Lebuhraya PantaiBaru BAruPantai]] (NPE), [[Lebuhraya Utara -Selatan Hubungan PusatTengah]] dan [[Lebuhraya Damansara-Puchong]]. Bandar Sunway juga boleh dicapai melalui rangkaian rel, iaitu [[KTM Komuter]].
 
Bandar Sunway juga terkenal sebagai pusat pengajian tinggi dengan adanya tiga buah institusi utama di kawasan tersebut, iaitu [[Universiti Monash]], [[Kolej Universiti Sunway]], dan [[The One Academy]].
 
==Pautan luarRujukan ==
<references/>
 
== Pautan luar ==
* [http://www.sunway.com.my Sunway Group Official Website]
* [http://www.sunway.com.my Sunway Pyramid]
Baris 19 ⟶ 22:
{{Selangor}}
 
[[Kategori:Bandar di Selangor Darul Ehsan]]
 
[[en:Bandar Sunway]]