Celcom: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
KLITE789 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Infobox_Company |
company_name = Celcom (Malaysia)Axiata Bhd|
company_logo = [[Image:Celcom(Malaysia).svg|150px]]|
company_type = [[Syarikat awam]] (Dijadikan persendirian)|
company_slogan = "Kuasa di tangan anda" |
Baris 12:
}}
 
'''Celcom (Malaysia) [[Berhad]]''' ialah syarikat [[telekomunikasi]] mudah alih yang tertua di [[Malaysia]] dan juga sebuah ahli kumpulan syarikat [[Telekom Malaysia|TMAxiata]] (dahulunya TM International). Sebagai salah sebuah daripada bilangan syarikat yang amat sedikit di Malaysia yang mula-mula sekali memperoleh lesen perkhidmatan [[telefon bimbit]], Celcom berjaya memperkenalkan perkhidmatan telefon mudah alih di Malaysia melalui perkhidmatan ART-900 yang menggunakan teknologi NMT-900 generasi pertama.
 
==Perkhidmatan dan liputan==
Baris 30:
Penstrukturan semula Celcom yang diterajui oleh TM berjaya memulihkan prestasi Celcom dan meningkatkan daya saing di dalam negara dan di peringkat antarabangsa.
 
Pada 28 September 2007, [[Telekom Malaysia]] mengumumkan rombakan semula unit komunikasi mudah alihnya termasuk Celcom, di mana Celcom dikumpulkan di bawah TM International yang menempatkan beberapa unit mudah alih milik TM yang lain di luar negara, lalu menjadikannya entiti perniagaan berasingan. Penstrukturan semula siao pada suku pertama 2008 dan unit perniagaan baru ini disenaraikan dalam [[Bursa Malaysia]] pada suku kedua 2008. TM International dinamakan semula sebagai [[Axiata]] sebagai sebuah konsortium telekomunikasi di Asia Tenggara.
==Perkembangan semasa==
Celcom sedang mengadakan promosi seluruh negara dengan mengambil "Ikon Kuasa" dari tempatan dan antarabangsa termasuk pemain bola sepak antarabangsa [[Steven Gerrard]], [[Michael Owen]], [[Ryan Giggs]] dan [[Robert Pires]], penghibur berbahasa Cina [[JJ Lin]] dan [[Wang Lee Hom]], serta pelakon wanita tempatan [[Maya Karin]].
 
Celcom ialah rakan Malaysia komuniti mudah alih [[Vodafone]].
 
CEO Celcom kini, Dato’ [[Mohammed Shazalli Ramly]], telah bersama Celcom sejak tahun 2005 apabila beliau meninggalkan [[ntv7]]. Kontrak beliau untuk jawatan tersebut tamat pada tahun [[2007]].
 
==Perkhidmatan Rangkaian Mudah Alih==