Barisan Alternatif: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Bahagian baru: PKN + PRM = PKR
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Politik Malaysia}}
 
'''Barisan Alternatif''' ('''BA''') merupakan gabungan parti politik yang terdiri daripada [[pembangkang (Malaysia)|parti-parti pembangkang]] utama di [[Malaysia]] demi mengurangkan majoriti kerajaan [[Barisan Nasional]] (BN). BA ditubuhkan pada [[1999]] dan bertanding dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia 1999]], [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2004]] dan [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2008]]. Ianya terdiri daripada [[Parti Islam Se-Malaysia]] (PAS), [[Parti Tindakan Rakyat]] (DAP), [[Parti Keadilan Rakyat|Parti Keadilan Nasional]] (KeADILan) dan [[Parti Rakyat Malaysia]] (PRM)
 
BA tidak pernah didaftarkan di Pendaftar Pertubuhan. Tidak ada mana-mana pihak sama ada DAP, PKR mahupun PAS yang mahu mengusahakan pendaftaran Barisan Alternatif kerana merasakan pertubuhan politik secara rasmi tidak diperlukan.
 
== Sejarah penubuhan ==
Barisan Alternatif pernah ditubuhkan secara komitmen bagi menghadapi [[Pilihan Raya Umum Malaysia 1999]] setelah [[Anwar Ibrahim]] disingkirkan secara tidak beretika pada 20 September 1998. Seterusnya pada 24 Oktober, empat parti pembangkang terbesar -- [[Parti Islam Se-Malaysia]] (PAS), [[Parti Tindakan Rakyat]] (DAP), [[Parti Keadilan Rakyat|Parti Keadilan Nasional]] (KeadilanKeADILan) dan [[Parti Rakyat Malaysia]] (PRM) -- mengumumkan perikatan pilihan raya dan mengeluarkan manifesto bersama.<ref>[http://www.unc.edu/~kurzman/elections/Malaysia/ke_arah_malaysia_yang_adil.pdf Ke Arah Malaysia Yang Adil, Manifesto Barisan Alternatif, Oktober 1999]</ref>
 
Ketika itu ahli-ahli BA bersetuju untuk cuma satu satu parti bertanding bagi setiap kerusi. Hasilnya banyak kerusi yang dimenangi oleh pembangkang seperti [[Terengganu]] dirampas oleh PAS dan peningkatan kerusi Parlimen. Kerusi Parlimen DAP turut bertambah namun dua pemimpinnya, [[Lim Kit Siang]] dan [[Karpal Singh]] tewas di kawasan mereka.
Baris 20:
 
==Penggabungan PKN dengan PRM==
[[Parti Keadilan Nasional]] bergabung dengan [[Parti Rakyat Malaysia]] sebagai [[Parti Keadilan Rakyat]] (PKR). Oleh itu BA cuma mempunyai 2 buah parti komponen sahaja. Namun sesetengah ahli PRM enggan menyertai PKR, oleh itu apabila daftaranpendaftaran mereka hampir ditamatkan, mereka lekas menghantar laporan mesyuarat mereka, supaya mereka dapat mengekalkan daftar mereka. Mereka tidak menyertai semula ke dalam BA.
 
== Kebangkitan semula ==
Baris 38:
* [[Barisan Nasional]]
* [[Senarai parti politik Malaysia]]
 
{{Parti-parti politik Malaysia}}
 
[[Kategori:Politik Malaysia]]