Barisan Sosialis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Politik Malaysia}} Pada era 1950-an dan 1960-an, Parti Rakyat bekerjasama dengan parti Parti Buruh bagi membentuk [[Ba...'
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Politik Malaysia}}
Pada era [[1950-an]] dan [[1960-an]], [[Parti Rakyat Malaysia|Parti Rakyat]] bekerjasama dengan parti [[Parti Buruh Malaya|Parti Buruh]] bagi membentuk [[Barisan Sosialis]] atau ''Socialist Front'' yang didominasi oleh jawatankuasa tempatan di [[Semenanjung Malaysia]]. Kuasa ber[[haluan kiri]] semakin kuat yang terhasil atas tindakan keras oleh kerajaan pimpinan [[UMNO]]. Pada [[1963]], sejurus selepas kejadian [[Konfrontasi Indonesia-Malaysia]], kerajaan pimpinan [[Parti Perikatan]] bertindak ke atas beberapa ahli politik dan aktivis pembangkang. Antara mereka yang ditahan dan ditangkap ialah [[Ahmad Boestamam]] (presiden PRM), [[Ishak Haji Muhammad]] (presiden PBM), [[Abdul Aziz Ishak]] (ketua [[GERAM]]), Datuk [[Kampo Radjo]] (kemudian menjadi presiden PRM), [[Tan Kai Hee]], [[Tan Hock Hin]], Dr. Rajakumar, [[Hasnul Hadi]], [[Tajuddin Kahar]], dan ratusan yang lain.
 
Barisan Sosialis kemudiannya dibubarkan kerana mendapat tekanan kuat dari pihak pemerintah semasa berlakunya [[Peristiwa Mei 13|tragedi rusuhan kaum pada 1969]].