Barisan Sosialis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Politik Malaysia}}
[[Barisan Sosialis]] atau ''Socialist Front'' dibentuk(SF) padaatau eranama [[1950-an]]penuhnya dan''Barisan Sosialis Rakyat Malaya'' (Malayan People's [[1960-an]]Socialist Front) dibentuk pada 1958, terdiri daripada [[Parti Rakyat Malaysia|Parti Rakyat Malaya]] dan [[Parti Buruh Malaya|Parti Buruh]] bagi membentuk satu pakatan politik yang didominasitelah olehbergiat jawatankuasacergas tempatandan dimendominasi [[Semenanjungbeberapa Malaysia]].pihak Kuasa puak ber[[haluan kiri]] semakin kuat yang terhasil dari tindakan keras olehberkuasa kerajaan pimpinantempatan [[UMNO]]. Padadi [[1963]],Semenanjung sejurus selepas kejadian [[Konfrontasi Indonesia-Malaysia]], kerajaanpada pimpinanera [[Parti Perikatan1950-an]] bertindak ke atas beberapa ahli politik dan aktivis pembangkang. Antara mereka yang ditahan dan ditangkap ialah [[Ahmad Boestamam1960-an]] (presiden PRM), [[Ishak Haji Muhammad]] (presiden PBM), [[Abdul Aziz Ishak]] (ketua [[GERAM]]), Datuk [[Kampo Radjo]] (kemudian menjadi presiden PRM), [[Tan Kai Hee]], [[Tan Hock Hin]], Dr. Rajakumar, [[Hasnul Hadi]], [[Tajuddin Kahar]], dan ratusan yang lain.
 
Dalam [[Pilihan raya umum Tanah Melayu 1959]] yang pertama, SF telah memenangi 8 kerusi di peringkat kebangsaan menjadikannya party yang ketiga besar di [[Parlimen Malaysia]] selepas [[Parti Perikatan]] dan [[Parti Islam Se-Malaysia|Parti Islam Se-Malaya]] (PAS). Sementara itu, SF juga memperkuatkan penguasaannya di peringkat kerajaan tempatan seperti di [[Pulau Pinang]], di mana SF telah menguasai 14 dari 15 kerusi bagi kerajaan tempatan [[George Town]] selepas pilihan raya Majlis Bandaran pada 1961. Pada 1965, SF telah menguasai majlis bandaran di [[Pulau Pinang]] dan [[Melaka]] serta juga majlis tempatan di [[Seremban]] dan [[Serdang]]. Faktor-faktor kemiskinan, gaji upah yang kecil dan kesihatan serta perkhidmatan bekalan elektrik dan air menjadi tapak sosialisme berkembang ketika itu. Pengiat kesatuan sekerja, N. Patkunam, seoorang ahli pengasas dan ahli jatankuasa pusat [[Parti Buruh Malaya]] telah memenangi kerusi majlis tempatan [[Sungai Pinang]] pada pilihan raya 1958 dan 1961 dan seterusnya dilantik Timbalan Datuk Bandar pada 1960. Sebagai seorang guru yang muda, beliau telah menjual tanah pusaka ibu bapanya di Green Lane dan menyerahkan hasil jualannya kepada partinya demi untuk mperjuangan menwujudkan satu masyarakat sosialis yng dapat menbenteras kemiskinan dan memberi pembahagian kekayaan negara yang adil dan saksama.
Barisan Sosialis kemudiannya dibubarkan kerana mendapat tekanan kuat dari pihak pemerintah semasa berlakunya [[Peristiwa Mei 13|tragedi rusuhan kaum pada 1969]].
 
Pengaruh puak ber[[haluan kiri]] yang bertambah semakin kuat telah menghasilkan tindakan keras dari kerajaan [[Parti Perikatan|Perikatan]] pimpinan [[UMNO]]. Kerana tekanan hasil pengaruh SF yang berkembang, kerajaan persekutuan [[Parti Perikatan|Perikatan]] telah berusaha menjatuhkannya melalui propaganda mengaitkan sosialisma dengan komunisma dan mendakwanya anti-agama.
 
Pada [[1963]], sejurus selepas peristiwa [[Konfrontasi Indonesia-Malaysia]] pada 1963, kerajaan telah mengambil tindakan ke atas beberapa ahli politik dan aktivis pembangkang. SF dilihat sebagai pro-Indonesia dan semua pemimpin ''Barisan Sosialis'' telah diberkas. Antara mereka yang ditahan dan ditangkap ialah [[Ahmad Boestamam]] (presiden PRM), [[Ishak Haji Muhammad]] (presiden PBM) serta [[Abdul Aziz Ishak]] (ketua [[GERAM]]), Datuk [[Kampo Radjo]] (kemudian menjadi presiden PRM), [[Tan Kai Hee]], [[Tan Hock Hin]], Dr. Rajakumar, [[Hasnul Hadi]], [[Tajuddin Kahar]] dan ratusan yang lain. Rapat umum dan demonstrasi telah diadakan untuk menentang penangkapan beramai-ramai aktivis dan pemimpin SF di bawah [[Akta Keselamatan Dalam Negeri]] (ISA) dan tuduhan penglibatan kegiatan "subversif". Akibatnya pada [[Pilihan raya umum Malaysia 1964]], SF hanya dapat memenangi 2 kerusi. Pembatalan pilihan raya kerajaan tempatan 1965 selepas pengisytiharan [[Darurat]] pada 1964 akibat Konfrontasi terus memberi kesan dan melemahkan pengaruh SF.<ref>[http://links.org.au/node/732 Socialist Party of Malaysia: Building socialism while capitalism crumbles, Links – International Journal of Socialist Renewal, "Left sails through the turbulent times", By SANTHA OORJITHAM, 2008/10/26, NST]</ref>
 
Barisan Sosialis kemudiannyaakhirnya dibubarkan kerana mendapat tekanan kuat dari pihak kerajaan pemerintah semasaakibat berlakunya tragedi rusuhan kaum [[Peristiwa Mei 13|tragedi rusuhan kaum]] pada 1969]].
 
==Pautan Luar==
*[http://links.org.au/node/732 Socialist Party of Malaysia: Building socialism while capitalism crumbles, Links – International Journal of Socialist Renewal]
 
== Lihat juga ==
* [[Senarai parti politik Malaysia]]
* [[Politik Malaysia]]
* [[Parti Rakyat Malaysia|Parti Rakyat Malaya]]
* [[Parti Buruh Malaya]]
 
==Rujukan==