Kapal selam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: gan:潛水艇
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kapal selam''' adalah kenderaan yang bergerak di bawah [[air]], selalunya untuk tujuan ketenteraan. Kebanyakan tentera laut "navy" memiliki kapal selam. Kapal selam juga digunakan untuk kajian sains laut dan air tawar dan untuk bertugas dikedalamandi kedalaman yang tidak sesuai untuk penyelam manusia. '''[[U-Boat]]''' adalah ringkasan bagi ''Unterseeboot'' (jika ditakrifkan secara terus ke bahasa melayu bermaksud "bot-bawah-laut"), iaitu nama [[bahasa Jerman|Jerman]] untuk kapal selam Jerman (mula ditugaskan dalam [[Perang Dunia I]]. Salah satu pesawat selam yang lain adalah [[loceng selam]].
 
[[Fail:Los Angeles attack sub 2.jpg|right|thumbnail|250px|[[USS Los Angeles (SSN-688)]]|USS ''Los Angeles'']]
Baris 5:
== Kapal selam saintifik dan perdagangan ==
 
Kebiasaannya, ''kapal selam / (''submarine'') biasanya merujuk kepada ''kapalselamkapal selam ketenteraan''; pesawat untuk penyelidikan atau perdagangan dirujuk sebagai ''[[pesawat selam|pesawat selam "submersible"]]''. Kapal selam bukan ketenteraan biasanya lebih kecil berbanding kapal selam tentera. Terdapat pesawat selam jenis tanpa enjin yang dipanggil [[bathysphere]]. Sebelum bathysphere, loceng selam "diving bell", berbentuk loceng dalam air dengan lantai terbuka. Udara dipam masuk oleh orang di atas [[kapal]] bagi membenarkan penyelam tinggal lebih lama di bawah [[air]].
 
Kapal selam pelancong digunakan kebanyakannya dikawasandi perlancungankawasan pelancungan biasa. Pada tahun [[1996]], terdapat lebih lima puluh50 kapal selam persendirian beroperasi disekelilingdi sekeliling dunia, berkhidmat untuk membawa anggaran dua2 juta penumpang setiap tahun. Kebanyakan kapal selam tersebut membawa antara dua puluh lima25 sehingga lima puluh50 penumpang pada satu masa dan melakukan sepuluh10 atau lebih penyelaman setiap hari. Kebanyakan kapal selam ini meminjam rekabentuk kapal selam penyelidikan, mempunyai tingkap besar untuk penumpang melihat dan meletakkan kebanyakan perkakasan diluar lunas untuk menjumatkan ruang dalaman. Bagaimanapun, tempat duduk kapal selam penumpang juga sempit. Kebanyakannya berkuasa bateri dan sangat perlahan.
 
[[Fail:Los_Angeles_class_sub.jpg|thumb|250px|Sebuah kapal selam nuklear [[Kapal selam Kelas Los Angeles|kelas ''Los Angeles'']] [[Tentera Laut Amerika Syarikat]]]]
 
Perkembangan yang agak baru, kapal selam kecil tanpa pemandu yang dikenali sebagai '''kenderaan beroperasi jarak jauh marin - (marine remotely operated vehicles)''' digunakan secara meluas masa kini untuk bekerja di air dalam atau terlalu merbahaya untuk penyelam. Sebagai contoh, kenderaan beroperasi jarak jauh - ( ''remotely operated vehicles'' ) ('''ROV'''s) membaiki pelantar [[petroleum]] luar pantai dan melekatkan kabel kepada kapal karam untuk mengangkat mereka. Kenderaan kawalan jauh seumpamanya disambung dengan '''tether''' (kabel tebal yang membekalkan kuasa dan komunikasi) kepada pusat kawalan di atas kapal. Operator atas kapal melihat imej video yang dihantar balik oleh robot dan mengawal kipas dan lengan robot. Bangkai kapal [[Titanic]] dijelajah dengan menggunakan kenderaan sedemikian, termasuk pesawat dipandu.
 
== Kapal selam tentera ==