Horst Köhler: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 31:
Secara perbandingan kuasa presiden kurang berkesan berbanding [[Canselor Jerman]]. Namun seorang presiden yang berpengaruh dan mendesak kuasa presiden ditambah.
 
Pada 31 Mei 2010, beliau meletak jawatan selepas kontroversi perananmisi 4500 tentera Jerman dalam pasukan [[NATO]] di Afganistan[[Afghanistan]] menghadapi pemberontakan [[Taliban]]. Beliau setuju membawa pulang tentera mulai 2011 .
 
==Kehiduopan awal==
Baris 57:
Pada 22 Mei 2008, Kohler mengumumkan pencalonannya untuk kali kedua sebagai presiden. Pada 23 Mei 2009, beliau terpilih kembali oleh Majlis Persekutuan .Dia kembali menjadi Presiden Jerman pada 1 Julai 2009.
 
==PengunduranLetak Dirijawatan==
Pada 31 Mei 2010, Kohler mengumumkan pengunduran dirinya sebagai Presiden Jerman.Beliau telah memaklumkan kepada Cancelor Jerman , [[Angela Merkel]]. Ekoran itu, Angela terpaksa membatalkan lawatannya ke [[Lithuania]]. <ref>[http://www.rttnews.com/Content/PoliticalNews.aspx?Id=1324893&SM=1 Christian Wulff Named Official Candidate For German Presidency]</ref> Puncanya penglibatan tentera Jerman di luar negeri khususnya di [[Afghanistan]] dan luar pantai [[Somalia]]. Pada 21 Mei 2010, Kohler dan isterinya singgah di kem tentera Jerman di [[Mazar-i-Sharif]] utara [[Afghanistan]] selepas melawat [[Ekspo Dunia]] di [[Shanghai]],[[China]] . Pada Februari 2010, khidmat tentera dilanjutkan dan 850 tentera ditambah. Tentera Jerman ketiga teramai di sana selepas [[Amerika Syarikat]] dan [[Britain]]. <ref>[http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5iy9Fjl_P06u7lP1M3gccJwG79kNQ German president visits troops in Afghanistan]</ref>
 
==Pengganti==
[[Perlembagaan Jerman]] menetapkan bahawa pemangku ialah Presiden Bundesrat , iaitu [[Jens Böhrnsen]] sehingga 30 Jun 2010.[[Christian Wulff]] Perdana Menteri Negeri Lower Saxony dilihat akan menjadi pengganti. [[Joachim Gauck]] adalah dari calon dari pihak pembangkang.
 
==Keluarga==