Jahiliah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Naval Scene (bincang | sumb.)
k Membatalkan semakan 1154159 oleh 203.82.81.122 (Perbincangan)
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
 
:''"Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki dan hukum siapakah yang lebih baik dari (hukum) [[Allah]] bagi orang yang yakin..."'' ([[Surah al-Maa’idah]]:50)
Ayat tersebut menyatakan bahawa istilah Jahiliyah itu membawa maksud kekufuran, keangkuhan dan kebodohan dari segi ilmu pengetahuan kerana golongan Arab Jahiliyah tidak ramai yang tahu membaca dan menulis yang merupakan asas kepada ilmu pengetahuan. Keadaaan buta huruf dikalangan masyarakat [[Arab]] ketika itu adalah amat berleluasa. Dengan ketiadaan nabi dan kitab suci yang boleh menjadi petunjuk, mereka menjadi lebih sesat dan tidak berakhlak.
 
Masyarakat jahiliyah tidak merujuk pada masyarakat bodoh dalam pengertian tiadanya pengetahuan dan peradaban, melainkan pada nilai-nilai yang jauh dari kebenaran (fitrah, Islam). [baca Al Maidah/5:50; Al Fath/48:26]
Walaubagaimanapun pengertian Jahiliyah telah disalah ertikan oleh golongan [[orentalis]] barat menyatakan masyarakat Jahiliyah merupakan masyarakat yang bertamadun tinggi. Mereka menjadikan zaman kerajaan [[Saba’]] sebagai rujukan ketamadunan Arab yang berjaya. Sebenarnya, keadaan masyarakat jahiliyah bermula apabila runtuhnya ketamadunan tersebut. Golongan ini juga menyatakan bahawa masyarakat Arab Jahiliyah hanya jahil dari segi agama, bukan dari aspek lain seperti bidang kesusasteraan atau kejuruteraan yang mereka telah lama maju.
 
Walaubagaimanapun pengertian Jahiliyah telah disalah ertikan oleh golongan [[orentalis]] barat menyatakan masyarakatMasyarakat Jahiliyah merupakan masyarakat yang bertamadun tinggi. Mereka menjadikansebagaimana zaman kerajaan [[Saba’]] sebagai rujukan ketamadunan Arab yang berjaya. Sebenarnya, keadaan masyarakat jahiliyah bermula apabila runtuhnya ketamadunan tersebut. Golongan ini juga menyatakan bahawa masyarakatMasyarakat Arab Jahiliyah hanya jahil dari segi agama, bukan dari aspek lain seperti bidang kesusasteraan atau kejuruteraan yang mereka telah lama maju.
 
=Permulaan=
Baris 15:
* Masyarakat tidak berakhlak, angkuh dan bongkak.
* Masyarakatnya jahil dan tidak boleh membaca dan menulis.
 
Jika dilihat dari segi sejarah masyarakat Arab, zaman Jahiliyah ialah selepas zaman keruntuhan kerajaan Saba’ atau lebih tepat lagi selepas runtuhnya [[Empangan Ma'arib]] pada abad ke-3 Masihi. Pada zaman tersebut, tiada seorang nabi yang diutuskan dan tiada kitab suci diturunkan di kalangan masyarakat Arab. Pada ketika itu juga, pembangunan dan ketamadunan fizikal yang melambangkan ketinggian peradaban yang tinggi tidak didirikan. Pada zaman inilah berlakunya keruntuhan dari semua aspek kehidupan samada politik, ekonomi, sosial dan pendidikan.
 
==Politik==