Fabio Cannavaro: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dekoelie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Dekoelie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Dalam pasukan kebangsaan pula, Cannavaro dengan [[Alessandro Nesta]] menjadi salah satu pasangan pertahanan terbaik di dunia. Cannavaro terkenal dengan kebolehannya untuk membaca sesuatu permainan yang membolehkannya untuk selalu melakukan pemintasan yang baik.
 
Fabio muncul buat pertama kali pertama dalam arena antarabangsa pada Januari [[1997]] dalam satu perlawanan dengan Ireland Utara dan telah memperolehi 100 [[Kep (sukan)|kep]] untuk Itali. Beliau telah bermain untukwmewakili negaranya padadalam pertandingan [[Piala Dunia FIFA]] tahun [[1998]], [[2002]], dan [[2006]], dan juga di kejohanan [[Kejohanan Bola Sepak Eropah 2000|Euro 2000]] dan [[Kejohanan Bola Sepak Eropah 2004|Euro 2004]]. Kejayaannya yang paling tinggi adalah memenangi [[Piala Dunia FIFA 2006]] di [[Jerman]] di malam kep yang 100. Beliau juga memenangi [[Anugerah Piala Dunia FIFA|bola perak]] untuk prestasinya yang cemerlang dalam pertandingan tersebut.
 
Adik lelakinya, [[Paolo Cannavaro]], juga seorang pemain pertahanan, kini sedang bermain dengan pasukan [[SSC Napoli|Napoli]]. Kedua adik-beradik ini telah bermain di samping satu sama lain di dalam pasukan [[Parma A.C.|Parma]] dari [[2000]] hingga [[2002]] apabila Fabio meninggalkan Parman untuk pasukan [[Internazionale_Milano_F.C.|Inter]].
 
Cannavaro mengetuai pasukan Itali di semua pertandingan mereka dalam Piala Dunia FIFA 2006 dan berjaya membawa pulang Piala Dunia itu pada pertandingan tersebut, kemenangan mereka yang pertama setelah 24 tahun.
 
Beliau juga dianggap sebuah simbol seks di negaranya dan dipilih sebagai "pemain paling seksi" dalam pertandingan Piala Dunia 2006. Beliau merupakan naib juara anugerah [[Anugerah Piala Dunia FIFA|Bola Emas]] yang pada kejuaraan ini telah diberikan kepada pemain [[Pasukan bola sepak Perancis|Perancis]], [[Zinedine Zidane.]] Cannavaro adalah terpilih sebagai salah satu bintang bola sepak dunia di akhir pertandingan bersama dengan enam lagi rakan sepasukannya. sebuah dunia piala bintang-bintang terkemuka pada akhirnya perlawanan.
 
Cannavaro telah berkahwin dengan Daniela dan mereka mempunyai dua orang anak lelaki, Christian dan Andrea (l. [[20 Oktober]] [[2004]]), dan seorang anak perempunan, Martina.
 
==Pautan luar==
*[http://www.juventus.com/uk/team/detailPlayer.aspx?lml_language_id=0&trs_id=1486000&ID=2737 Profail Fabio Cannavaro di laman web rasmi Juventus]
*[http://www.footballdatabase.com/site/players/index.php?dumpPlayer=32 Profail Fabio Cannavaro di FootballDatabase]
*[http://www.fabiocannavaro.it/ Laman web rasmi]
*[http://fifaworldcup.yahoo.com/06/en/w/player/155957_CANNAVARO_Fabio.html Profail Fabio Cannavaro di laman web rasmi Piala Dunia FIFA]
 
[[Kategori:Pemain bola sepak Itali]]