Dio Cassius: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 11:
Kita mempunyai cebisan-cebisan untuk 30 buah buku pertama Dio, termasuk banyak bahagian buku ke-35 yang berkenaan dengan perang [[Lucullus]] terhadap [[Mithridates VI dari Pontus]], dan buku ke-36 mengenai perang dengan [[lanun]], serta ekspedisi Pompey terhadap raja Pontus. Buku-buku yang menyusul sehingga dan termasuk buku ke-54, semua hampir lengkap: buku-buku ini merangkumi tempoh antara [[65 SM]] dan [[12 SM]], iaitu dari kempen timur Pompey dan kematian Mithridates sehingga kematian [[Marcus Vipsanius Agrippa]]. Buku ke-56 sehingga buku ke-60 yang merangkumi tempoh antara [[9|9 Masihi]] hingga [[54|54 Masihi]] adalah lengkap, dan mengandungi peristiwa-peristiwa dari penewasan [[Publius Quinctilius Varus|Varus]] di [[Jerman]] sehingga kematian [[Claudius]]. Bagi 20 buah buku yang berikut, kita cuma mempunyai cebisan-cebisan dan sedikit intisari [[John Xiphilinus]], seorang rahib pada [[abad ke-11]]. Buku ke-80, iaitu buku terakhir, merangkumi tahun-tahun antara [[222]] hingga [[229]] dalam tempoh pemerintahan Alexander Severus. Intisari Xiphilinus, seperti yang kini masih wujud, bermula dengan buku ke-35 hingga akhir buku ke-80. Bagaimanapun, karya Xiphilinus yang dimulakan atas titah Maharaja [[Michael VII]] Parapinaces telah ditulis dengan sikap tidak ambil peduli.
 
Cebisan-cebisan 36 buah buku pertama, seperti yang dikumpul, terdiri daripada empat jenis:
# ''[[Fragmenta Valesiana]]'' yang berselerak antara berbagai-bagai penulis, [[cendekiawan]], [[Tatabahasa|ahli tatabahasa]], [[Perkamusan|ahli perkamusan]], dan sebagainya, dikumpul oleh Henri de Valois.
# ''Fragmenta Peiresciana'' yang terdiri daripada petikan besar, yang terdapat dalam bahagian yang bertajuk "Mengenai Tabiat Baik dan Buruk" dalam himpunan agung yang disusun atas titah [[Constantine VII]] Porphyrogenitus. Manuskrip ini kepunyaan Peiresc.
# ''Fragmenta Ursiniana'' yang merupkanmerupakan cebisan-cebisan untuk 34 buah buku pertama yang dipeliharakan dalam bahagian kedua untuk karya Constantine yang sama, bertajuk "Mengenai Kedutaan". Nama ''Fragmenta Ursiniana'' telah diberikandigunakan kerana manuskrip yang mengandunginya ditemui di [[Sicily]] oleh Fulvio Orsini.
# ''Excerpta Vaticana'' oleh Mai, mengandungi cebisan-cebisan Buku 1-35, dan 61-80. Ini ditambahkan dengan cebisan-cebisan seorang penulis yang tidak dikenali yang telah meneruskan karya Dio sehingga masa [[Constantine I dari Empayar Rom|Constantine]]. Cebisan-cebisan Dio yang lain berasal terutamanya daripada 35 buah buku pertamanya yang ditemui oleh Mai di dalam dua MSSmanuskrip Vatican, danyang mengandungi satu himpunan yang disusun oleh [[Maximus Planudes]]. Babad [[Joannes Zonaras]] juga mengandungi banyak petikan daripada Dio.
[[Joannes Zonaras]] juga mengandungi banyak petikan daripada Dio.
 
Dio telah mencontoh [[Thucydides]], tetapi tiruanhasil peniruannya ini tidak setanding dengan gaya aslinya, baik dari segi susunan dan taburan bahan-bahan, mahupun dari segi pandangan yang kukuh dan pemikiran yang tepat. Secara amnya, gayanyagaya Dio adalah jelas dari segi ketiadaannya pencemaran teks, walaupun terdapat banyak [[bahasa Latin|Latinisme]]. Ketekunannya tidak dapat dipertikaikan, dan daridaripada peluang-peluangnya, Dio amat memahamkan keadaan-keadaan Empayar pada tempoh itu dan merupakanmempunyai kewibawaan sezamannyasezaman yang tidak dapat dinafikan.
 
''Kemasukan ini berdasarkan [[Kamus Harpers untuk Barang-barang Purba Klasik (1898)]] H. T. Peck''