Kejuruteraan ruang angkasa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 20:
* [[Kawalan hingar]] - kajian tentang mekanik untuk pemindahan bunyi. Diperlukan kerana aras hingar adalah pertimbangan yang amat penting dalam industri ruang angkasa terkini.
 
Asas kebanyakanKebanyakan unsur ini terletakmendasarkan padamatematik teori [[matematik]], seperti ilmu [[mekanikdinamik bendalir]] untuk aerodinamik atau [[persamaan gerakan]] untuk [[dinamik penerbangan]]. Selain ituBagaimanapun, terdapat juga sebahagiankomponen [[Empirisisme|empirik]] yang besar. Secara sejarah, komponen empirikalempirik ini berasal daripada pengujian model skala dan prototaip, baik di dalam terowong angin mahupun di dalam atmosfera bebas. Lebih terkini, kemajuan dalam [[komputeran]] telah membolehkan penggunaan [[dinamik bendalir pengiraan]] untuk selaku sifat bendalir dan oleh itu, mengurangkan masa dan belanja yang diperlukan untuk ujian terowong angin.
 
Selain itu, kejuruteraan ruang angkasa menumpukan perhatian kepada penyepaduan semua komponen yang membentuk kenderaan ruang angkasa (subsistem-subsistem yang termasuk kuasa, komunikasi, kawalan terma, sistem sokongan hidup, dan sebagainya) dan kitar hayatnya (reka bentuk, [[suhu]], [[tekanan]], sinaran, [[halaju]], masa hayat) yang menyebabkan cabaran-cabaran dan penyelesaian-penyelesaian luar biasa yang khusus untuk domain kejuruteraan sistem-sistem ruang angkasa.
Dari segi sejarah, komponen empirikal didapati dari ujian model skala dan protaip, sama ada dalam [[terowong angin]] atau di luar.
 
==Lihat juga==
Pada masa sekarang, kemajuan teknologi [[komputer]] membolehkan penggunaan pengiraan dinamik cecair untuk meramalkan sifat kenderaan, dengan itu mengurangkan masa dan belanja.
* [[Kategori: Ruang angkasa]]
* [[Senarai topik kejuruteraan ruang angkasa]]
* [[Senarai jurutera ruang angkasa]]
* [[Fotografi Schlieren]]
* [[Pengurangan hingar helikopter]]
* [[Kemasukan semula atmosfera]]
 
==Pautan luar==
Selain itu, kejuruteraan aeroangkasa menangani gabungan semua komponen yang membentuk kenderaan angkasa (subsistem termasuk tenaga, komunikasi, kawalan suhu, [[sokongan hayat]], dll.) dan kitaran hayat (rekabentuk, pembuatan, ujian, operasi, pelupusan), dan oleh itu merupakan cabang khas bagi kejuruteraan sistem. Keperluan operasi kenderaan angkasa seringkali melampau (suhu, tekanan, radiasi, halaju, jangka hayat...), mendorong kepada cabaran luar biasa dan penyelesaian khas kepada alam kejuruteraan sistem angkasa.
* [http://www.bls.gov/oco/ocos027.htm Biro Statistik Buruh], Jabatan Buruh Amerika Syarikat, Buku Panduan Pandangan Pekerjaan, Edisi 2006-07, Jurutera, dalam talian di [http://www.bls.gov/oco/ocos027.htm di sini] (dicapai pada 5 Mei, 2006).
{{Technology-footer}}
 
 
[[Kategori: Kejuruteraan ruang angkasa| ]]
 
[[Kategori: Kejuruteraan]]
[[Kategori: Ruang angkasa]]
 
[[cs:Aerokosmická technologie]]
[[en:Aerospace engineering]]
[[es:Ingeniería aeronáutica]]
[[fa:مهندسی هوافضا]]
[[fa:مهندسی هوافضا]]
[[fr:Aérospatiale]]
[[it:Ingegneria aerospaziale]]
[[he:הנדסת חלל]]
[[ja:航空工学]]
[[lv:Aeroinženierija]]
[[nl:Luchtvaarttechniek]]
[[ja:航空工学]]
[[pl:Astronautyka]]
[[sr:Космичко-ваздухопловна индустрија]]
[[zh:航空工程]]
[[th:วิศวกรรมอวกาศยาน]]
[[zh:航空工程]]