Kejuruteraan ruang angkasa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 23:
 
Selain itu, kejuruteraan ruang angkasa menumpukan perhatian kepada penyepaduan semua komponen yang membentuk kenderaan ruang angkasa (subsistem-subsistem yang termasuk kuasa, [[komunikasi]], [[kawalan terma]], [[sistem sokongan hidup]], dan sebagainya) serta [[kitar hayat]]nya (reka bentuk, [[suhu]], [[tekanan]], [[sinaran]], [[halaju]], masa hayat) yang menyebabkan cabaran-cabaran dan penyelesaian-penyelesaian luar biasa yang khusus untuk domain kejuruteraan sistem-sistem ruang angkasa.
 
==Budaya popular==
Budaya popular bukan tidak dipengaruhi oleh cabang kejuruteraan ini. Istilah "ahli sains roket" kekadang digunakan untuk memerihalkan seseorang yang luar biasa atau dalam konteks ini, mempunyai kecerdasan yang lebih tinggi daripada kecerdasan orang biasa. Kejuruteraan ruang angkasa juga dilambangkan sebagai puncak kejuruteraan yang lebih "bergemerlapan".
 
Filem [[Apollo 13]] menggambarkan pasukan darat sebagai sekumpulan wira dalam gaya Hollywood yang memuji kecerdasan dan kecekapan orang profesional yang memakai ''baju putih dan tali leher'' sebagai perbezaan yang ketara terhadap arah-arah aliran budaya pop. Ini kemudian dilanjutkan dengan lebih perincian dalam siri keluaran sampingan, [[Dari Bumi ke Bulan (HBO)|Dari Bumi ke Bulan]].
 
==Lihat juga==