Sejarah perkembangan komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Wutsje (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 117.103.172.19 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
{{gabung|Sejarah perkembangan komputer dari pertama sampai sekarang}}
 
'''Komputer''' dan perkakasannya merupakan komponen penting proses pengiraan dan simpanan data sejak ia mula dicipta. [[Komputer]] telah berkembang dari satu peralatan mekanikal berubah kepada menggunakan tiub vakum, kepada litar elektronik dalam tempoh masa yang singkat.
 
== Alat Hitung Pertama di Dunia ==
Manusia telah lama menggunakan alat untuk membantu aktivitasaktiviti harian mereka contohnya dalam kiraan. Antara contoh alat kiraan terawal ialah [[dacing]], yang membolehkan berat sesuatu benda dibandingkan. Manakala [[sempoa]] ataupun dekak-dekak merupakan alat pertama yang digunakan untuk mengira.
Sejarah per-komputer-anperkomputeran memiliki artierti yang sangat penting bagi kita. Selama dua dekadedekad terakhir telah banyak terjadi sesuatu yang menggemparkan tetapi tidak semeriah sejarah komputer elektronik. Pada masa orang-orang tinggal dan bekerja, penemuan komputer oleh John V. Atanasoff (1942) bisa digolongkan pada salah satu dari peristiwa-peristiwa yang penting dalam sejarah. Namun, semua tidak terjadi begitu saja. Ada beberapa penemuan & peristiwa pada masa sebelumnya yang mendasari itu semua.
 
Sejarah Purbakala
Sejarah komputer elektronik modernmoden memang dianggap mulai pada tahun 1942, tetapi penemuan-penemuan sebelumnyalah yang lebih berperan dalam penemuan-penemuan komputer elektronik berikutnya.
 
Abacus
Abacus mungkin alat hitung manual pertama di dunia. Abacus (mungkin) telah ditemukan setidaknya 5000 tahun yang lalu. Kemampuannya telah terbukti sejak digunakannya sebagai alat penghitung di sekolah dan per-bisnisanperbisnesan modernmoden. Sekarang abacus lebih di kenal sebagai cipoa. Sebenarnya, abacus berasal dari Mesir, tetapi oleh orang Cina dibawa ke negerinya sehingga berubah namanya menjadi cipoa.
 
Pascaline