Ericales: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArthurBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ar:خلنجيات
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: fa:خلنگ‌سانان; perubahan kosmetik
Baris 24:
[[Mikoriza]] ialah suatu sifat yang menarik yang sering dikaitkan dengan Ericales. [[Simbiosis]] dengan [[kulat]] akar agak biasa di kalangan tumbuhan susunan ini, dan terdapat juga tiga jenis yang tersendiri dalam Ericales, iaitu mikoriza erikoid, arbutoid, dan montropoid. Tambahan pula, sebilangan [[famili (biologi)|famili]] dalam susunan ini terkenal untuk keupayaan yang luar biasa untuk mengumpulkan [[aluminium]] (Jansen et al., 2004).
 
Ericales merupakan susunan kosmopolitan. Kawasan taburan famili-familinya amat berbeza; ada yang hanya terhad kepada kawasan tropika, dan ada juga yang wujud terutamanya di kawasan artik dan kawasan iklim sederhana. Seluruh susunan inii mengandungi melebihi 8,000 spesies, dan 2,000-4,000 spesies daripada bilangan itu termasuk dalam famili [[Ericaceae]].
 
 
== Kepentingan ekonomi ==
Sudah tentu, tumbuhan yang paling penting dalam susunan Ericales ialah [[Pokok Teh|pokok teh]] (''Camellia sinensis'') daripada famili [[Theaceae]]. Susunan ini juga merangkumi sebilangan buah-buahan, termasuk:
* [[Pokok Buah Kiwi|buah kiwi]] (''Actinidia deliciosa'')
* [[Pokok Pisang Kaki|pisang kaki]] (genus ''Diospyros'')
Baris 86:
* [[Barthélemy Charles Joseph du Mortier|B. C. J. du Mortier]] (1829). ''Analyse des Familles de Plantes : avec l'indication des principaux genres qui s'y rattachent'', 28. Imprimerie de J. Casterman, Tournay.
* S. Jansen, T. Watanabe, P. Caris, K. Geuten, F. Lens, N. Pyck, E. Smets (2004). The Distribution and Phylogeny of Aluminium Accumulating Plants in the Ericales (''Taburan dan Filogeni Tumbuhan-tumbuhan Ericales yang mengumpulkan aluminium''). ''Plant Biology (Stuttgart)'' '''6''', 498-505. Thieme, Stuttgart. (Boleh didapati dalam talian: [http://dx.doi.org/10.1055/s-2004-820980 DOI] | [http://www.thieme-connect.com/ejournals/abstract/plantbiology/doi/10.1055/s-2004-820980 Abstrak])
* W. S. Judd, C. S. Campbell, E. A. Kellogg, P. F. Stevens, M. J. Donoghue (2002). ''Plant Systematics: A Phylogenetic Approach (''Sistematik Tumbuhan: Pendekatan Filogeni''), edisi ke-2.'' m.s. 425-436 (Ericales). Sinauer Associates, Sunderland, Massachusetts. ISBN 08789340300-87893-403-0.
* E. Smets, N. Pyck (Feb 2003). Ericales (Rhododendron). Dalam: ''Nature Encyclopedia of Life Sciences'' (Ensiklopedia Alam Semula Jadi Sains Hayat''). Nature Publishing Group, London. (Boleh didapati dalam talian: [http://www.els.net Tapak web ELS])
 
[[Kategori: Magnoliopsida]]
 
[[ar:خلنجيات]]
Baris 103:
[[en:Ericales]]
[[es:Ericales]]
[[fa:خلنگ‌سانان]]
[[fr:Ericales]]
[[ko:진달래목]]