Mokhtaruddin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 14:
'''Mokhtaruddin Haji Mohd Said''' (juga dikenali sebagai '''Mokhtaruddin'''; lahir pada [[22 Disember]] [[1954]] di [[Tambun Tulang]], [[Arau]], [[Perlis]]), merupakan seorang pelakon Malaysia pada era 1970-an hingga 1980-an. Selepas itu, beliau tidak lagi aktif berlakon dan banyak terlibat dalam aktiviti kebajikan, terutamanya di sekitar [[Perlis]].
 
== Ketika zaman kegemilangan ==
WAJAHWajah Mokhtaruddin, pelakon popular era tahun 1970-an hampir seiras dengan Ed Osmera (Allahyarham) menjadikan kemunculan mereka kadang-kadang agak mengelirukan penonton. Bahkan, kedua-duanya pernah digandingkan dalam filem Raja Laut arahan Z Lokman pada 1976.
 
Malah, antara Mokhtaruddin, Ed Osmera dan Z Lokman juga mempunyai iras wajah hampir sama menjadikan mereka kelihatan seolah-olah seperti bersaudara pula! (lawak jenaka).
WAJAH Mokhtaruddin, pelakon popular era tahun 1970-an hampir seiras dengan Ed Osmera (Allahyarham) menjadikan kemunculan mereka kadang-kadang agak mengelirukan penonton. Bahkan, kedua-duanya pernah digandingkan dalam filem Raja Laut arahan Z Lokman pada 1976.
 
Mokhtaruddin, adalah antara hero filem Melayu dekad 701970-an sehingga 80-an. Kali terakhir beliau diundang muncul di layar perak pada 2002 menerusi filem Mendam Berahi, juga arahan Z Lokman. Beliau diperkenalkan ke layar perak oleh M Shahdan, menerusi sebuah filem yang dikenali dengan judul Kapal Siam pada awal 70-an. Sejak itu, bakatnya semakin terserlah dalam dunia lakonan dan sering diberikan watak utama.
Malah, antara Mokhtaruddin, Ed Osmera dan Z Lokman juga mempunyai iras wajah hampir sama menjadikan mereka seolah-olah seperti bersaudara pula! (lawak jenaka)
 
Mokhtaruddin, adalah antara hero filem Melayu dekad 70-an sehingga 80-an. Kali terakhir beliau diundang muncul di layar perak pada 2002 menerusi filem Mendam Berahi, juga arahan Z Lokman. Beliau diperkenalkan ke layar perak oleh M Shahdan, menerusi sebuah filem yang dikenali dengan judul Kapal Siam pada awal 70-an. Sejak itu, bakatnya semakin terserlah dalam dunia lakonan dan sering diberikan watak utama.
 
Kemahirannya bersilat menyebabkan tokoh pengarah veteran, Naz Achnas mengambilnya sebagai pelakon filem Loceng Maut pada 1976. Filem itu turut dibintangi Hussein Abu Hassan dan Teh Faridah. Selepas filem itu, beliau diberi kepercayaan memegang watak pembantu dan utama dalam filem produksi tempatan ketika itu, terutama filem bercorak purba dan aksi.
Baris 32 ⟶ 31:
Beliau juga turut berlakon dalam beberapa drama terbitan RTM, antaranya Wira iaitu drama televisyen warna pertama, menjadi pelakon utama berpasangan dengan Aznah Hamid dan Abdullah Zainol.
 
== Aktiviti kemasyarakatan ==
 
Selain aktif berlakon, Mokhtaruddin juga aktif dalam kerja-kerja kemasyarakatan dan menubuhkan Persatuan Seni Silat Pancang 12. Dalam persatuan itu, beliau sebagai guru silat dan mengembangkan seni silat ini ke seluruh negara.
 
Baris 44 ⟶ 42:
Sebagai menghargai sumbangannya dalam dunia perfileman dan kemasyarakatan, beliau diberikan Anugerah Bintang Seniman - Kukum 2006: Tokoh Seni Negeri Perlis di [[Kangar]], pada [[6 Mei 2006]]. Beliau sekarang menetap di Kangar bersama isterinya, Sharifah Tahiyah Syed Mahamood.
 
== Filem ==
 
*Pasung Puaka (1979)
*Pertentangan (1976)
Baris 55 ⟶ 52:
*Jauh Di Sudut Hati (1984)
 
[[Kategori: Pelakon lelaki Malaysia]]
[[Kategori:Pelakon Melayu]]