Hati: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 110.138.165.218 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Xqbot
Baris 23:
'''Hati''' merupakan [[organ]] [[homeostasis]] yang memainkan peranan penting dalam proses metabolisma dalam manusia dan haiwan. Hati mempunyai pelbagai fungsi termasuk menyimpan glikogen, mensintesis protein plasma, dan menyahtoksik dadah. Ia menghasilkan [[hempedu]] yang penting bagi [[pencernaan|penghadaman]]. Ia melaksana dan mengawal pelbagai fungsi biokimia jumlah besar yang memerlukan tisu khas. Istilah perubatan yang berkaitan dengan hati sering kali bermula dari perkataan Greek bagi hati iaitu ''hepar'', menjadi ''hepato-'' atau ''hepatic''. Hati berwarna perang kemerahan dan terletak di bawah diafragma iaitu di dalam rongga abdomen. Hati menerima makanan terlarut dalam [[darah]] apabila makanan ini tercerna dan diserap di usus.
 
== Struktur hati ==
 
[[Fail:Gray1086-liver.PNG|thumb|300px|Permukaan inferior]]
Hati manusia dewasa mempunyai berat antara 1.3 - 3.0 [[kilogram]]. Ia adalah organ lembut berwarna perakperang kemerahan. Hati merupakan organ kedua terbesar manusia (organ terbesar adalah [[kulit]]) dan [[kelenjar]] terbesar dalam tubuh manusia.
 
Ia terletak di bawah [[diafragma]] di sebelah kanan badan manusia. Sebahagian besar permukaan hati terletak di dalam sangkar toraks bagi melindunginya daripada kecederaan. ia juga menjadi alas bagi [[pundi empeduhempedu]] yang menyimpan [empedu[hempedu]].
Hati manusia dewasa mempunyai berat antara 1.3 - 3.0 [kilogram]. Ia adalah organ lembut berwarna perak kemerahan. Hati merupakan organ kedua terbesar manusia (organ terbesar adalah [kulit] dan [kelenjar] terbesar dalam tubuh manusia.
 
Secara anatomi, hati dapat dibagikandibahagikan kepada empat lobus yaituiaitu lobus kanan (''right lobe''), lobus kiri (''left lobe''), ''caudate lobe'', dan ''quadrate lobe''. Lihat gambar untuk penerangan yang lebih jelas.
Ia terletak di bawah [diafragma] di sebelah kanan badan manusia. Sebahagian besar permukaan hati terletak di dalam sangkar toraks bagi melindunginya daripada kecederaan. ia juga menjadi alas bagi [pundi empedu] yang menyimpan [empedu]
 
Secara anatomi, hati dapat dibagikan kepada empat lobus yaitu lobus kanan (''right lobe''), lobus kiri (''left lobe''), ''caudate lobe'', dan ''quadrate lobe''. Lihat gambar untuk penerangan yang lebih jelas.
=== Mikrostruktur ===
Hati terdiri daripada koleksi unit-unit mikroskopik yang dipanggil '''lobul''' (jangan dikelirukan dengan '''lobus''' di atas) yang setiapnya berbentuk heksagon (secara kasar). Lobul-lobul ini merupakan pusat pemprosesan utama bagi hati. Di sinilah hati menjalankan fungsi-fungsinya seperti menyahtoksik darah dan menghasilkan hempedu. Berikut adalah salur-salur yang berhubung dengan setiap lobul hati:
* '''''Portal triad''''' yang terdiri daripada 3 salur iaitu:
** '''''Hepatic portal capilarry''''' atau kapilari portal hati. Ia membawa darah dari [[vena portal hepar]] ke lobul hati.
** '''[[Arteri]] hati''' yang membekalkan darah beroksigen kepada lobul-lobul hati.
** '''Duktus hempedu''' yang membawa cecair hempedu dari lobul ke pundi hempedu untuk disimpan.
* '''Vena hati''' yang membawa darah terdeoksigen dari hati. Terdapat dua vena hati iaitu vena hati kanan dan vena hati kiri. Kedua-dua vena ini bersambung terus dengan [[vena kava|vena kava inferior]]
 
== Peredaran bahan ==