Presiden: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LaaknorBot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ro:Președinte
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: fa:رئیس‌جمهور; perubahan kosmetik
Baris 6:
== Sejarah Moden ==
 
Pada asalnya jawatan ini merujuk kepada pengerusi sebuah jawatankuasa atau badan berkanun ''governing body'' di Britain. Kemudian ia digunakan oleh pemimpin politik. Contoh-contoh awal termasuklah Universiti-universiti [[Universiti Oxford|Oxford]] dan [[Universiti Cambridge|Cambridge]] (sejak [[1464]]); Presiden pengasas "the Royal Society" [[William Brouncker]] pada 1660; ketua-ketua koloni British (pada asalnya di [[Virginia]] pada [[1608]]); dan [[ketua pegawai eksekutif]] [[bank]] (sejak [[1781]]).
 
Terma ini telah digunapakai sebagai gelaran bagi "pegawai berkuasa [[Kongres Kontinental]]" pada [[1774]], dimana [[George Washington]] telah dilantik sebagai Presiden AS yang pertama.
 
Apabila negara-negara lain mengikuti jejak langkah [[Revolusi Amerika]], dan menumbangkan [[monarki mutlak|monarki]] mereka, ketua negara republik yang baru telah diberi gelaran Presiden. Presiden Eropah yang pertama ialah [[Presiden Perancis]], sebuah jawatan yang direka sewaktu [[Republik Perancis Kedua]] pada [[1848]]. Semasa bermulanya [[Republik Perancis Pertama]] eksekutif yang berasingan tidak wujud dan hanya terdapat lima Pengarah Perancis dan kemudian kerajaannya telah menggunapakai sistem Rebublik Rom kuno dengan melantik tiga [[konsul]] sebagai ketua negara.
 
Pada hari ini, kebanyakan [[republik]] mempunyai Presiden sebagai Ketua Negara.
Baris 44:
[[eo:Prezidanto]]
[[eu:Lehendakari]]
[[fa:رئیس جمهوررئیس‌جمهور]]
[[fr:Président]]
[[fy:Presidint]]