Kategori:Falsafah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
pembetulan
Ychmatematik (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Kategori ini adalah tempat untuk rencana tentang ilmu yang sukar dikategorikan, ataupun rencana tenteng tradisi pemikiran dalam umat manusia, termasuklah idealogi, ahli fikir dan sebagainya.
'''Falsafah''' merupakan [[penyelidikan]] kritis tentang persoalan-persoalan yang paling asas yang [[manusia]] mampu bertanya. Soalan-soalan begini semakin banyak dan ia telah disusun mengikut pelbagai cabang yang kekadangnya bertindih, umpama:
 
 
* [[Metafizik]]: Apakah jenis-jenis benda yang wujud? Apakah sifatnya? Adakah benda wujud secara berasingan daripada [[persepsi]] (ataupun daya tanggapan) kita? Apakah sifatnya [[ruang dan masa]]? Apakah sifatnya fikiran dan pemikiran? Apakah yang dikatakan manusia? Apakah yang dikatakan kesedaran? Adakah [[Tuhan]] wujud?
* [[Epistemologi]]: Apakah sifatnya [[pengetahuan]]? Bagaimanakah kita dapat tahu tentang apa yang telah kita mengetahui? Apakah had-had dan ruang lingkupnya pengetahuan? Bagaimanakah kita dapat tahu bahawa terdapatnya minda-[[minda]] yang lain?
* [[Etika]]: Adakah terdapatnya perbezaan di antara tindakan-tindakan (atau nilai-nilai ataupun institusi-institusi) yang betul dan yang salah dari segi moral? Jika ada, apakah perbezaannya? Tindakan yang manakah betul dan tindakan yang manakah salah? Adakah jawapannya wajib berdasarkan kepada nilai? Adakahnya perintah-perintah Tuhan ataupun yang lain-lain yang menyebabkannya "betul"? Adakah analisa etika tergantung kepada keadaan? Adakahnya merupakan perbandingan ataupun mutlak? Secara umum ataupun khusus, bagaimanakah saya kena hidup? Bagaimanakah kita kena hidup?
* [[Logik]]: Apakah yang menjadikan pemikiran yang baik? Bilakah yang saya boleh memastikan bahawa sesuatu itu tidak benar? Bagaimanakah saya boleh fikir dengan kritis tentang perdebatan yang rumit?
* [[Estetik]]: Apakah yang dikatakan [[seni]]? Apakah yang dikatakan keindahan? Adakah apa yang indah merupakan seni? Adakahnya piawai bagi cita rasa? Adakah seni bermakna? Jika ada, apakah maknanya? Apakah yang dikira sebagai seni yang bagus? Adakah seni mempunyai tujuan ataupun semata-mata kerana suka hati sahaja? Apakah yang mengaitkan kita kepada seni? Bagaimanakah seni mempengaruhi kita? Adakah sebahagian seni yang tidak beretika? Adakah seni mempunyai had-had? Bolehkah seni merosakkan ataupun meninggikan masyarakat? Adakahnya apa-apa yang asli?
 
[[Kategori: Falsafah]]
[[Kategori: Kepercayaan]]
[[Kategori: Budaya]]
[[Kategori: Sains]]