Pilihan raya umum Malaysia 2004: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 33:
 
==Ketidakaturan pilihanraya==
Pilihan Raya Umum 2004 dirosakkan oleh beberapa percanggahan yang telah diakui oleh pihak berkuasa pilihan raya. [[Abdul Rashid Abdul Rahman|Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman]], Ketua [[Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia|Suruhanjaya Pilihan Raya]] menyatakan: "Saya telah lama dalam bidang ini... perkara ini harus tidak berlaku sama sekali. Mesti adanya alasan-alasan mengapa ini terjadi." Beliau yang telah berkhidmat dalam Suruhanjaya Pilihan Raya untuk lima pilihan raya yang lalu menyatakan bahawa beliau sudi meletak jawatan jika laporan percanggahan membabitkannya.
The elections were marred by discrepancies, which were admitted by the electoral authorities. The head of the [[Election Commission]] ([[Abdul Rashid Abdul Rahman|Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman]]) made the statement "I have been in this line for so long... it should not have happened at all. There must be reasons why this happened." He has served in the election commission for the last five elections, and has stated that he intends to resign if a report on the discrepancies implicates him in the foul-ups.
 
Antara percanggahan-percanggahan yang terjadi termasuk kertas undi yang salah dicetak, pengundi berdaftar yang tidak dapat mengundi, serta percanggahan bilangan undi yang besar dalam pengiraan semula untuk beberapa kerusi.
Among the discrepancies were wrongly printed ballots, registered voters being unable to vote and wide discrepancies in votes in various seats upon re-counting the ballots.
 
Satu pemilihan semula diadakan untuk kerusi [[Sungai Lembing]] di [[Pahang]] yang diakibatkan oleh percetakan simbol parti pembangkang yang salah dalam kertas undi. Pengundi-pengundi yang buta huruf amat bergantung kepada simbol-simbol parti untuk mengundi kerana mereka tidak boleh membaca nama calon dalam kertas undi.
A re-election was held in the seat of Sungai Lembing ([[Pahang]]), since the wrong party symbol was printed on the ballot paper for the opposition candidate. Illiterate voters tend to rely on familiar party symbols for voting purposes as they are unable to read the candidate's names on the ballot.
 
==Lihat juga==