352 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Escarbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: hy:Մ. թ. ա. 352
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: sw:352 KK; perubahan kosmetik
Baris 22:
<br clear=all>
 
== Peristiwa ==
=== Mengikut tempat ===
==== Yunani ====
* Selepas dua percubaan, [[Philip II dari Macedon]] mengusir tentera [[Phocis]] ke arah selatan ketika mencapai kemenangan yang utama terhadap mereka dalam [[Pertempuran Medan Crocus]]. Tentera [[Athens]] dan [[Sparta]] datang untuk membantu tentera Phocis dan kemaraan tentera Philip disekat di [[Thermopylae]]. Philip tidak cuba mara menuju Yunani tengah kerana tentera Athens telah menduduki genting di sana. Kerana kemenangan tersebut, Philip mencapai kemuliaan yang besar sebagai pembela salih kepada dewa [[Apollo]] kerana Onomarchos, jeneral Phocis, telah menjarah perbendaharaan suci [[Delphi]] untuk membayar askar-askar upahannya. Mayat Onomarchos disalib dan orang-orang tawanan yang lain dihukum mati lemas mengikut upacara amal yang ditetapkan untuk perompak-perompak candi.
* Philip kemudian mara terhadap tentera [[Thrace]]. Beliau membuat sebuah ekspedisi yang berjaya masuk ke Thrace, memperoleh kekuasaan yang kukuh di negara itu, dan mengambil [[Cersobleptes]], putera kepada Raja Thrace, sebagai tebusan. Kemenangan Philip II terhadap Thessaly menyebabkannya dipilih sebagai presiden (arkon) Liga Thessaly.
 
==== Empayar Parsi ====
* [[Mausolus]], raja dan [[satrap]] (gabenor) [[Empayar Parsi|Parsi]] di [[Caria]], mangkat dan diwarisi oleh [[Artemisia II dari Caria|Artemisia]], adik perempuan serta isterinya.
 
== Kelahiran ==
 
 
 
== Kematian ==
* [[Mausolus]], raja dan [[satrap]] (gabenor) [[Empayar Parsi|Parsi]] di [[Caria]]
 
[[Kategori: 352 SM | ]]
 
[[ast:352 edC]]
Baris 64:
[[it:352 a.C.]]
[[ka:ძვ. წ. 352]]
[[sw:352 KK]]
[[la:352 a.C.n.]]
[[lb:-352]]