Penyunting teks: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mohamad Najib (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Mohamad Najib (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Penyunting teks''' atau dalam [[bahasa Inggeris]] ( ''Text editors '' ) adalah satu perisian untuk menyunting teks biasa. Ia berbeza dengan [[pemproses perkataan]] dari segi ia tidak mengendalikan format dokumen atau ciri-ciri lain yang biasa terdapat dalam [[penerbitan meja|penerbitan meja ( ''desktop publishing'' )]].
 
Penyunting teks sering disekalikan dengan [[sistem pengoperasi|sistem pengoperasi ( ''operating system'' )]] atau paket pembangunan perisian "software development", dan sering digunakan untuk menyunting sistem pengendalian ( ''operating system'' ) dan konfigurasi applikasi dan sumber kod [[bahasa pengaturcaraanPengaturcaraan|bahasa pengaturcaraan (''programming language'' )]]. Sesetengah penyunting teks adalah kecil dan mudah, sementara yang lain menawarkan fungsi yang meluas dan rumit. Sebagai contoh, [[Unix]] dan sistem pengendalian seperti-Unix mempunyai penyunting [[vi]] (atau variant), tetapi ramai juga yang turut menggunakan penyunting [[Emacs]] untuk menyunting teks. Sistem [[tetingkap Microsoft|tetingkap Microsoft ( ''Microsoft Windows'' )]] mempunyai perisian ringkas [[Notepad]], walaupun ramai orang (terutamanya pengatur cara) menggunakan perisian lebih rumit seperti [[TextPad]]. Untuk [[Mac OS]] [[Apple Macintosh]] terdapat perisian asal SimpleText, yang diganti atau disokong oleh WorldText, dan juga penyunting [[HTML]] BBEdit. Terdapat juga perisian pindahan Emscs untuk Window dan Mac OS.
 
Ciri-ciri penting sesuatu penyunting teks adalah keupayaannya menyunting fail tanpa had saiz. Sebagai contoh perisian [[Notepad]] akan pengun sekiranya ia cuba membuka fail bersaiz lebih besar dari 1 megabit (atau juga lebih kecil). Ini bukanlah satu masalah bagi kebanyakan pengguna, tetapi tidak boleh diterima untuk penggunaan khusus bagi pemaju, seperti membaca fail log atau memeriksa fail teks yang biasanya bersaiz besar, seperti seluruh kamus diletakkan di dalam satu fail. Terdapat penyuntin teks khusus untuk masyarakat pembangunan perisian yang tiada had saiz fail yang boleh di baca. Dengan menggunakan perisian sedemikian, membuka fail bersaiz besar hanya lambat disebabkan capaian kepada cakera keras, kerana perisian penyunting teks tidak mampu meletakkan keseluruhan teks di dalam [[RAM]]. Penyunting teks yang popular yang embenarkan fungsi ini adalah [[EditPad]] yang juga mempunyai versi ringkas ''lite'' edisi perisian percuma ( ''freeware'' ) .